Kira: Studenterhuset, Aalborg

Kira, Studenterhuset, Aalborg

Kira: Studenterhuset, Aalborg

Anmeldt af Jan Lambæk Hansen | GAFFA

Mens Vejgård Tårnblæserlaug underholdt et næsten fyldt telt til Oktoberfesten på C.W. Obels Plads ved siden af Studenterhuset, så kneb det med at fylde koncertsalen i nævnte hus.

Opvarmning: Howl Baby Howl (***)
Lidt over et halvt hundrede mennesker var mødt frem, da opvarmningsbandet Howl Baby Howl, bestående af Silas Tingleff og Jeppe Brix, tog hul på aftenen. De to unge drenge leverede rock og blues på basisniveau ved hjælp af blot en guitar og et lille trommesæt. Takket være deres udmærkede vokaler, hvor den danske accent dog ikke var til at komme udenom, så lykkedes det dem at give en anstændig koncert.

Den spartanske instrumentale opsætning gav naturligvis ikke de store muligheder for variationer, og når de forsøgte at ruske op i lydbilledet, så blev det mere til larm end til fede riff og beats.

Duoens repertoire rakte til 25 minutters underholdning og så forlod de ellers scenen med et simpelt ”Tusind tak”.

Hovednavn: Kira & The Ghost Riders (****)

Howl Baby Howl vendte dog tilbage på scenen, da de sluttede sig til Kira og de øvrige Ghost Riders. Silas Tingleff er i forvejen en fast del af Kiras band.

Da hovedkoncerten gik i gang var publikumsbestanden blevet øget med cirka 50 procent. Kira lagde ud med den gode ”Make a Man” fra det nye album ”The Rail Train, The Meadow, The Freeway & The Shadows”. Hendes scenefremtoning var som altid forførende, ligesom hendes stemme som altid var gribende. Det nye album har fået lidt blandede anmeldelser, men Kira har altså bare lidt mere kant, når hun er live. Man bør jo aldrig sammenligne, når man skifter noget gammelt ud med noget nyt, men det er svært at lade være, og nu havde Kira også selv valgt at tage noget gammelt materiale med til aftenens koncert. Men på trods af, at hun har mere kant live end på album, så var kanten altså ikke ligeså skarp som i de gamle Kindred Spirits-dage. Hendes nye band var der nu heller ikke synderligt meget gang i.

Da albummets førstesingle ”Riders of the Freeway” blev præsenteret, så jeg frem til en fed performance. Jeg blev dog skuffet. Selvom det nok er det bedste og mest energiske nummer på albummet, så var det altså ikke koncertens største hit. Det var til gengæld det gamle Kindred Spirits-nummer ”Losing You”, som især fik teenagetøserne ved scenekanten til at hvine. Man må tage hatten af for, at Kira ikke er blevet for fin til at spille de gamle hits, når nu hun er begyndt på et nyt kapitel i sin musikalske karriere. Således blev der også plads til ”Seldom Lost”, der dog blev lettere forpurret af bassistens svage vokal. De rundede endda hele koncerten af med ”Save Me”, hvor de sidste par minutter var aftenens absolutte højdepunkt. Pludselig kunne man kende Kira igen. Hun trykkede den af. Bandet livede også op. Og brugen af stroboskoplys gjorde bare oplevelsen mere medrivende. Det ville jeg gerne have set mere af i løbet af aftenen.

Kiras nye stil er generelt mere afdæmpet, og det går desværre også ud over hendes optræden. Numrene fra ”The Rail Train, …” er såmænd ganske solide. Den mørke ”Religiously Young” emmer af stemningsfyldt melankoli, men den tangerer altså også det jævnt kedelige. Kira gav desuden en smagsprøve på et kommende album ved at spille et helt nyt nummer, der hedder ”I Met My Lover”. Nummeret tydede på, at hun holder fast i den aktuelle stil, når det næste album skal indspilles.

Jeg er tæt på at give tre stjerner, men jeg må acceptere og tage udgangspunkt i den lidt ændrede retning, som Kira har bevæget sig i. Når jeg tager den i betragtning, så var det en meget velspillet koncert. Og så gør det jo ikke noget, at sommerfuglene flagrer i maven, når man ser hende på scenen.