Speaker Bite Me
Inner Speed

Speaker Bite Me: Inner Speed

Album / Exlibris
Udgivelse D. 01.09.1997
Finn P. Madsen

Det var med stor forundring, at Speaker Bite Me's debut mini cd Recorded.røg i afspilleren i foråret, for i baghovedet sad endnu.efterdønningerne af Murmurs udisciplinerede og iltre.støjprojektiler. Bandet var nu reduceret til fire, havde skiftet navn og.lagt den skarpe ammunition på hylden til fordel for et mere nuanceret.udtryk. Endnu engang slår forbløffelsen ud i fuld lue, hvor langt.gruppen er nået indenfor rammerne med guitar, bas og trommer. Producer.Flemming Rasmussen har med nøje præcision aflæst bandets.trang til at udforske uberørte musikalske terræner på de ti.numre, der på Inner Speed har det rytmiske og eksperimenterende.som en gennemløbende rød tråd. Åbneren Eskimoes.Kissing er bombastisk popcoolness med cirklende trommer og prikkende.basgange helt i forgrunden tilsat gnidende støjflader som et afsæt.i det dissonante, mens Neon har et forfriskende melodisk flow og viser.sangerinde/guitarist Signe Høirup Wille Jørgensen som en.fintfølende crooner med et erotisk touch hentet fra jazzens små.tilrøgede barer. Netop det infiltrerede vokalarbejde mellem Signe og.guitarist Martin Ilja Ryum har stor effekt på bandets krop udadtil..På den ømme Brand New Wintercoat og erotisk.besættende Let it go man snor de sig ud og ind af hinanden som to.elskende midt i deres akt, mens den hidsige Noon Continental lyder som.Lee Hazelwood og Nancy Sinatra på støjpunk. Men det er.rytmesektionen bestående af Emil Landgreen og den formiddable bassist.Kasper Deurell, som i numrene Plain og When I wish upon giver.gruppen pondus med de løsslupne basrundgange og smældende trommer,.der besidder samme kraft som et slagbor. Bag facaden er der en indre uro, og.den har Speaker Bite Me til fulde udnyttet på Inner Speed, der er.grænsesøgende, vitalt udfordrende og ganske uhørt på.den hjemmelige breddegrad.