Voldsomt vedkommende L.O.C. levede op til sit storhedsvanvid

L.O.C. , Øresound Festival, Tiøren, Amager

Anmeldt af Peter T. Aagaard | GAFFA

Han træder ind på scenen til ØreSound Festival til valkyriesang og forlader den til crooner-toner. Indimellem cementerer L.O.C. eller Liam “Storhedsvanvid” O’Connor, som han introducerer sig, hvorfor hans plads i dansk musik er ti fod høj. Han formår sammen med publikum at skabe et sindssygt intenst rum, hvor musikken bliver voldsom og vedkommende.

Skræmmende tung lyd flænser mørket

Har nogen glemt, hvem L.O.C. nu er, bliver de mindet om det allerede fra første fløjt. “Frk Escobar” runger ud over pladsen, hvor mørket er faldet på efter en dag med solskin og glad musik. Nummeret rummer genhørets glæde, men stemningen er nærmest ond, alt imens L.O.C. spytter de ikoniske åbningsrim “Jeg savner min gamle flamme / Og se hende brænde”, stærke linjer både bogstaveligt og som billede.

Tonstonge heavy-trommer og flænsende guitar er tilføjet lyden, og det unge publikum skal lige vænne sig til mørket. Et par stykker virker nærmest skræmte. Efter næsten to år uden festivaler er det sandsynligt, at de er til deres første koncert. Jeg skal love for, de får smæk for skillingen.

Plukker numre fra en stor sangskat

L.O.C. har selvsikkert valgt at lade nye numre og sågar helt u-udgivne sange fylde sætlisten. Den nye, sarkastiske “Bedste Lyfe” om at have superkraften til at kneppe, men tabe lysten at elske, går over i den smukke “Martyrium”, der næsten har et årti på bagen, hvor rapperen også hudfletter sig selv. Det er et testamente om, hvor stor en sangskat, han kan plukke numre fra.

Der er dog også plads til besøg. Marwan, der efterhånden ikke længere bare er din yndlingsrappers yndlingsrapper, men også en publikumsfavorit, får pladsen til at kaste hænderne unisont i vejret til bangeren “Aarhus V Veteran”. Alt imens bryder Liam ud i sit ikoniske, diabolske grin, og man kan mærke, at han nyder at stå skulder ved skulder med sin gode gamle ven.

Shooter Gang er med på “MJ”, og de unge homies bumrusher scenen med speederen i bund. Deres lyse, energiske stemmer danner en fed kontrast til Liams brovtne vokal, og de får også mulighed for at skinne på deres eget nummer. Hvor L.O.C. for den gamle garde er synonym med Aarhus V, har den næste generation fået nye helte, og det klæder ham, når for eksempel Smiley og Baloosh giver den garvede rapper ny energi.

“Gud skulle have taget en af de fuck-rappere og ladet os beholde Yahya!”

L.O.C. har nået et punkt, hvor han tør sætte ord på det, der gør ondt uden omsvøb, og det høres på “Vi ses”, et af de seneste års stærkeste numre i dansk rap. Hans venskab med en ung digter, der går bort, fortælles over tre telefonsvarerbeskeder. Det er hjerteskærende vers om historien, hele Danmark kender til, uden rigtigt at forstå den. Mens hovedpersonen ikke nævnes ved navn, er man alligevel ikke i tvivl, og da Liam beder os hæve to fingre i vejret for Yahya Hassan til det smukke efterspil, er der en magisk samhørighed på pladsen.

Senere lyder det noget hårdere på det endnu ikke udgivne “Be’ for mig”: “Jeg sværger ved alt, hvad jeg ejer / Gud skulle have taget en af de fuck-rappere og ladet os beholde Yahya!”

Stjerneskud fra Cassiopeia

Den hårde lyd på numre som “Drømmen er vores” fylder pladsen ud med en aggressiv energi, men som L.O.C. konstaterer: “Selvom vi spiller på Amager, er der også nogle numre til dem uden tatoveringer”. Det bliver til en god blanding nye, overraskende sjove clubtracks som “Milkshake” og “Xtra” featuring ungdomshelten Jimilian og gamle sjælere som “Noget dumt” og “Du gør mig”. Det forlyder, at omkring midnat kan der ses et væld af stjerneskud nær konstellationen Cassiopeia. Jeg håber, et af dem falder, mens L.O.C. rapper Du gør det til en bitch at være farveblind / Med din' Disneyøjne”.

Insisterer på at være aktuel

Der er efterhånden gået tyve år siden debutalbummet, og mens han indiskutabelt var den største solorapper i nullerne, er der kommet flere bejlere til tronen de seneste år. Men præcis som store rockorkestre har sange, der skriver dem ind i evigheden, kan han sende os hjem med “Undskyld so” og “Momentet” og giver os følelsen af, vi har hørt noget mastodontisk.

L.O.C. har umådeligt mange strenge at spille på, og han kunne sagtens have kørt den hjem på gamle travere. Men gennem koncerten har han insisteret på at være aktuel til trods for, at det åbenlyst udfordrer publikum. På numrene fra Fuck L.O.C. er det næsten, som om han genopfinder sig selv som et menneske, der efter den indestængte vrede på “Ekkokammer” også kan grine ad vanviddet.

Om mellemnavnet så er passende for Liam “Storhedsvanvid” O’Connor eller ej, var det det, vi oplevede på scenen: storhed.

Sætliste

Frk Escobar