Madonna
Ray Of Light

Madonna: Ray Of Light

Album / Maverick
Udgivelse D. 10.03.1998
Jan Opstrup Poulsen

Alderen og deltagelse i racens reproduktion går sjældent helt hen over hovedet på kvindelige eksemplarer af homo sapiens. Selv ikke for popstjerner. Og heller ikke for Madonna. Den snart 40-årige Madonna har på Ray Of Light taget sin placering i livet ganske alvorligt, og hendes normalt hå rdtpumpet attitude er udskiftet med en diskret og afmålt distance. Ray Of Light har dog sine voldsomme udsving undervejs, men det er de.færreste steder, hvor popdivaen ikke rammer tonen rent. Albummet er.nemlig en yderst positiv overraskelse fra en altid beslutsom og utilregnelig dame. Ray Of Light er på ingen måde nyskabende eller i front på popscenen her kort før årtusindeskiftet. Men Madonna har taget den elektroniske musiks indflydelse på popmusikken alvorligt, og har sammen med produceren William Orbit forsøgt at skabe et topmoderne album, der ikke kun kigger tilbage, men også vover et og andet. Bortset fra den opstyltede titelsang Ray Of Light og et par lidt for.mørke obskuriteter indeholder albummet en række fremragende sange, hvor Madonna i en behagelig dæmpet form lader sin sødmefyldte.sange tage afsæt i de blidt anslåede beats eller bringer.spirituelle sindsstemninger frem. Man kan derfor kun flyde med i den dejligt.underspillede og let funky Swim for at få det helt ægte.popsus i et af albummets mest formfuldente sange Nothing Really Matters, der nok skal gøre sig i diverse danceudgaver. Her er Madonnas sang det rene englekor, men hun er straks utilnærmelig i den sugende og meget elektroorientrede Sky Fits Heaven, og vi møder en gådefuld Madonna i perlen Frozen. Ray Of Light er derfor lyden af en toptunet Madonna anno 1998, der bestemt ikke har bestemt sig for at leve i nostalgi. Glem alt om Evita og kække poptøser. Her er en sand popdiva.