Baal
Karaoke

Baal: Karaoke

Album / Virgin
Udgivelse D. 01.04.1998
Jan Opstrup Poulsen

Manglende opfindsomhed og mandsmod på den danske rockscene er ofte.forsøgt undskyldt med janteloven. Går det én lidt imod, kan.man altid bruge det danske mindreværd som en undskyldning. Alligevel.fortsætter dele af den danske rockscene med at stikke snuden frem, og i.langt de fleste tilfælde bliver det faktisk til venlige klap frem for.smertende rap..Snuderne har selvfølgelig varierende størrelser, men da Baal.debuterede med den svulstige Sensorama, var snuden ikke kun.overdimensioneret, men også meget langt fremme. Nogle få stod af,.men de fleste stod på. Baals lidet nytænkende og alligevel yderst.originale patosudladninger stod lysende klart på en lidt forsigtig dansk.rockscene..På opfølgeren Karaoke har Baal fortsat snuden fremme. Det.er dog i en kraftigt omarrangeret form, hvor der stadig skriges på patos,.men det sker i lavmælte og filmiske sekvenser. Væk er nemlig den.tidligere guitarist David Kampmann, og det mytologiske koncept er forvandlet.til en mere personlig og moderne stil. David Kampmann er ikke blevet erstattet,.og der er derfor lagt vægt på en bredere og mere elektronisk.tilgang til melodierne, hvilket har styrket Baals melodimateriale og.fuldstændig frigjort dem fra den Queen-agtige guitarrock..På Karaoke er luften tæt af elektricitet og indestemthed,.der kommer flottest til udtryk i den tilbageholdte Aeroplane og kun.fejler i jungle-nummeret Trash, der med tydelighed demonstrerer, at Baal.ikke er et technoband. Baal har stadig sit musikalske ståsted i David.Bowies Berlinperiode, men lægger på Karaoke landmærker.ud hos både Portishead og Tindersticks. Den meget moderne orientering kan.til dels skyldes, at pladen er indspillet i England og mixet af Rick Simpson.(The Cure, Radiohead, Flood m.fl.). .Karaoke byder bestemt ikke på uopdaget musikalsk land, men med en.yderst udtryksfuld Bjørn Fjæstad som en djævelsk udgave af.supercrooneren Lars Muhl og igennem en stædig musikalsk insisteren.står albummet som et af forårets mest spændende og fordrende.udgivelser.