Anne Linnet-teaterkoncert underholder med de helt store følelser

Diverse kunstnere, Jeg er jo lige her (teaterkoncert), Aarhus Teater

Anmeldt af Michelle Kornstad | GAFFA

Anne Linnets sangskat bliver udforsket og fortolket i teaterkoncerten Jeg er jo lige her. Teaterkoncerten fremhæver 24 udvalgte sange fra Linnets omfattende musikalske virke, lige fra Shit & Chalou til Marquis de Sade, Anne Linnet Band og ikke mindst solokarrieren. Og der er i den grad skruet op for kor og kærlighed i denne opsætning på Aarhus Teater, som underholder med de helt store følelser.

Forventningens glæde er stor på denne lørdag i Aarhus Teater. Teaterkoncerten Jeg er jo lige her hylder, med et udvalg af 24 sange, Anne Linnets imponerende sangskat. Forestillingen har fået sit navn fra solopladen Jeg er jo lige her fra 1988, som med en halv million solgte eksemplarer er et af de bedst sælgende album i Danmark nogensinde. Teaterkoncerten blev opsat på Det Kongelige Teaters Gamle Scene tidligere på året og spiller nu i Anne Linnets hjemby Aarhus, med et delvist nyt cast.

Scenen er på minimalistisk vis indrettet som noget, der ligner et snelandskab. Et hul i landskabets loft tillader lys og farver at skabe rammerne om hver sangs visuelle udtryk. Til lyden af et bankende hjerte dukker band og skuespillere op fra bagsiden af scenen. Bandet i matrostøj og skuespillerne i lange farverige kåber (sammenhængen mellem disse kostumevalg er stadig ikke klart for mig).

”Tabt mit hjerte” starter stille, men ender storladent. I ”Smuk og dejlig” skrues der helt op for kærligheden i en duet mellem Jacob Madsen Kvols og Viktor Pascoe Medom, og sådan fortsætter første akt. Med fuld knald på farver, mønstre, kor og kærlighed, somme tider måske også på grænsen til det lalleglade.

I en første akt, hvor man som publikum bliver revet rundt, står højdepunkterne faktisk som værende de mere stille fortolkninger, af Shit & Chalous ”Forår Fatale”, hvor Tammi Øst virkelig smager på Linnets smukke tekst. Eller ”Tusind stykker”, som bæres af forestillingens gennemgående bankende hjerte. Også den dystre version af den lidt nyere ”De røde dansesko” klæder første akt. Teaterkoncertens første halvdel ender i et kraftfuldt og sexet medley af ”Cha Cha Cha” og ”En elsker fra eller til”, fra henholdsvis Anne Linnet Band og Marquis de Sade.

Anden akt starter igen med lyden af et bankende hjerte og fortsætter forførende med Rikke Bildes fremførsel af ”Nattog”. Skuespillerne er iført læderharness, og scenen er badet i rød. De rå og mørke følelser udforskes med Marquis de Sade som udgangspunkt.

Anden akts helt store stjerne Andrea Øst Birkkjærs stærke vokal kæler for teksten og melodien i ”Glor på vinduer”. Øst Birkkjær formår at komme ud over scenen og holde øjenkontakt med sit publikum. Man trækker næsten ikke vejret under hele hendes fremførsel. Dette lykkes hun også med i ”Misbrugt og forladt”, et Anne Linnet-Sanne Salomonsen-samarbejde fra 1984.

Jacob Madsen Kvols fylder scenen ud med frustration i ”Tåbe” fra albummet Hvid Magi: ”Vi snakker ikke sammen – vi råber jo”. Ord, der virker mere aktuelle og relevante end nogensinde.

I den hjerteskærende smukke ”Ingen anden drøm” kommer bandet frem på scenen (stadig klædt i matrostøj), og sangen fremføres som eftertænksom fællessang. Det bankende hjerte slutter teaterkoncerten og binder akterne fint sammen.

Jeg er jo lige her underholder med de helt store følelser. Skuespillernes vokalpræstationer er mere end overbevisende, og de forskellige fortolkninger fremføres med tydelig respekt for Anne Linnets imponerende bagkatalog.

Den eksplosive og en smule lalleglade første akt bliver næsten opvejet af en solopræget anden akt. Med Maja Ravns minimalistiske scenografi som rum for begge akter savnede forestillingen måske lidt flere kostumeskift eller rekvisitter. Et eller andet, som kunne bryde med scenens umiddelbare opbygning. Skuespillerne tog gentagne gange tøj af og på, men det mistede efterhånden sin effekt. Dog kan man ikke andet end være underholdt af teaterkoncerten og dens farverige energi. Publikums begejstring var heller ikke til at tage fejl af, og Anne Linnet, som selv var til stede, var også kort på scenen til bragende bifald.

Forestillingen spiller til og med 29. september

Jeg er jo lige her

Tekst og musik: Anne Linnet
Iscenesættelse: Thomas Bendixen, Morten Kirkskov og Signe Fabricius
Scenografi og kostumedesign: Maja Ravn
Koreografi: Signe Fabricius
Assisterende instruktør: Mette Ovesen
Lysdesign: Jonas Bøgh
Musikalske arrangementer: Jesper Mechlenburg
Koncepturende lyddesign: Rasmus Kreiner
Lyddesign: Lars Gaarde

Forestillingsfoto: Rumle Skafte

Medvirkende på Aarhus Teater: Tammi Øst, Rikke Bilde, Jacob Madsen Kvols, Andrea Øst Birkkjær, Marie Marschner, Viktor Pascoe Medom, Luc Boris André Kouadio, Oliver Zohore, Adam Tocuyo, Olivia Sol Anselmo, Mads Gronemann, Søren Graversen, Søren Bigum, Katrine Grarup Elbo, Jesper Berg, Mikkel Fisker