Alabama 3
Exile On Coldharbour Lane

Alabama 3: Exile On Coldharbour Lane

Album / Virgin
Udgivelse D. 11.01.1998
Peter Widmer

Hvor The Rolling Stones i 1972 placerede sig på hovedgaden med.hovedværket Exile On Main Street, er deres landsmænd Alabama.3 et helt andet sted henne. Med et ironisk vink til rullestenene befinder de.sig i eget nabolag i Sydlondon på Coldharbour Lane. Ikke den.pæneste del af London, og trioens medlemmer er da heller ikke just enhver.svigermors drøm. Bandets medlemmer mødte hinanden på et.afvænningscenter for stof- og alkoholmisbrugere. I januar 1996 udkom det.inciterende og vuggende nummer Hypo Full Of Love (The 12 Step Plan), der.også findes på den nu foreliggende debut-cd som sammes mest.centrale skæring. Alabama 3's musik er en herlig, fascinerende og potent.cocktail, der består af 'sweet, pretty Country Acid' House, Dance, Soul,.Space-blues og Gospel. Og så bliver der samplet med arme og ben som.på Woke Up This Morning, der ikke overraskende indeholder.sekvenser af indspilninger med blues-giganter som Howlin' Wolf, Mississippi.Fred McDowell og Muddy Waters. At også jazz-baglandet tilsyneladende er i.orden, tilkendegives i samme nummer gennem tekstens mange referencer til.musikere som Charlie Mingus, Jackie McLean, Ella Fitzgerald, Lester Young og.Eric Dolphy m.fl. Desuden er der aner til blandt andre The Fun Boy Three og.Truman's Water. Godt assisteret af en håndfuld sangere samt af musikere,.der blandt andet betjener guitar, trommer, keyboards og violin, har Alabama 3.med Exile On Coldharbour Lane begået et både musik- og.tekstmæssigt spændende og originalt værk af langtidsholdbar.kvalitet. Og forhåbentlig varer det ikke længe, før man.kommer til at høre Alabama 3 live på disse breddegrader..Dét skulle være noget af en oplevelse.