Colorblind
Sway

Colorblind: Sway

Album / Iceberg Records
Udgivelse D. 10.02.1998
Jan Opstrup Poulsen

Allerede før Colorblinds debut Sway er vi en del, der er.familiære med bandet. Trofaste GAFFA-læsere har kunnet følge.dem i artiklerne 'Et band bliver til', og radioprogrammet Go! har.kørt den samme historie. Samtidig er singlerne Light Me Up og.Sentimental Fool blevet pænt spillet i radioen. De ganske få.danskere, der endnu ikke har hørt om Colorblind, vil snarligt blive.mindet om udgivelsen af Sway, når pladeselskabet kører det.tunge promotionskyts i stilling med TV-reklamer og hele svineriet..Al denne gøren og laden kan hurtigt flytte fokus fra musikken, fordi.Colorblind pludselig er et interessant projekt. Men undertegnedes påstand.er, at bunker af tv-reklamer og udenomsaktiviteter ikke er nok i sig selv,.når det handler om et debutband. Tilmed et band, der som pladeselskabet.selv fastslår, spiller en kantet guitarpop med indie-touch og en let.genkendelig stemme i forgrunden. Og Colorblind har bestemt muligheden for at.slå igennem på det kommercielle plan, hvis timingen er den rigtige,.men hvor tiden befinder sig i disse stilforvirrede 90'ere, ved man.først, når den er gået. .Der kan siges mange pæne ord om Sway, men man springer ikke.ligefrem op fra lænestolen under afspilningen af albummet. Faktisk minder.Colorblind en hel del om Lovebites, men mangler den stilsikre sangskrivning,.som københavnerne mestrer. Tilgengæld er der en flot fremdrift.over melodierne, og det hele er skruet professionelt sammen af et par.udenlandske lejesvende. Største aktiv hos Colorblind er uden tvivl.sangerinden Anita Nielsen, der har en dejlig fri og naturlig.stemmeføring, der passer perfekt til bandets radiotunede sange..Hvis Colorblind ikke indfrier de kommercielle forventninger, vil de nok.få det triste eftermæle at blive husket som 90'ernes svar på.Defilm, og det vil være synd for et band, der mest af alt behøver.at udvikle sig lidt mere på egne præmisser.