Psyched Up Janis
Enter The Super Peppermint Lounge

Psyched Up Janis: Enter The Super Peppermint Lounge

Album / EMI-Medley
Udgivelse D. 11.02.1998
Finn P. Madsen

Kun et år efter udsendelsen en af sidste års bedste danske udgivelser, Beats Me, har Psyched Up Janis igen kridtet banen med et album, der efter eget udsagn gerne skulle banke hul igennem til det store udland. Ved at hive teltpælene op og flytte til USA for at få sig en udenlandsk kontrakt, er de store ambitioner kørt i stilling. Er der et dansk rockband, som har fortjent det og knoklet for det, så er det bestemt Psyched Up Janis. For bandet har på deres tredie udspil med den besynderlige titel Enter The Super Peppermint Lounge både fundet lyden og sangene til at tage livtag med publikum 'over there'. Men det er ikke noget, som er kommet bare ved at knipse med fingerene. Gruppens centrale midtpunkt, sanger og guitarist Sune Wagner, har med tiden udviklet sig som sangskriver, hvor han får prøvet nogle ting af og med tiden har samlet trådene til et helstøbt fundamet. Væk er grungerockens rastløse rasen, som ofte skyggede for meget på.debuten Swell, forsvundet er desværre også det bredtfavnende, der fik Beats Me til at stå i fuld flor som en af de bedste danske udgivelser i 1997. Denne gang skal der ledes noget mere i sprækkerne, inden sangene folder sig ud, men når det sker,.får de vinger, som nemt kan bære. Den blødende I Feel Lost får de tostemmige melankolske vokaler og de hjerteskærende guitarprojektiler til at græde om kap i al deres storslåethed, mens Evil Beauty med fuld rumklang a la honky tonk og Sunes hæse skrigende besidder forbandet euforisk vrede. Det absolutte glansnummer er den herligt svajende I Think You Suck, en slags boogie-glam, hvor distortet vokal og guitar traver af sted hånd i hånd på den mest provokerende måde. De store støjende kaskader er på Enter The Super Peppermint Lounge blevet mere kontrollerede, uden at det er.gået ud over nerven, som stadig hænger i solide trævler. I stedet for har Psyched Up Janis arbejdet sig hen imod et mere ensartet udtryk med et solidt tag i det sangskrivningsmæssige, hvor den amerikanske drøm aldrig vil dø ud.