Come
Gently Down The Stream

Come: Gently Down The Stream

Album / MNW
Udgivelse D. 10.02.1998
Finn P. Madsen

Da Boston kvartetten Come i 1992 udgav deres debut Eleven : Eleven, blev.de på det nærmeste ikke helt uden grund udråbt til at have.sat nye standarder inden for bluesrocken, som de blandede uortodokst med et.alternativt snit, som var så skarpt, at det gik gennem marv og ben. Efter.at have arbejdet med forskellige rytmebesætninger er bandet tilbage med.det fjerde udspil Gently Down The Stream, stadig med de to toneangivende.Thailia Zedek (guitar, vokal) og Chris Brokaw (guitar, vokal) i front. En.titel, der er mere end underdreven. For når gruppen kører derudad.i et rastløst tempo, er det som at blive smidt hovedkulds ind i en.centrifuge. Thailia Zedek spiller sangene, som har hun levet livet fyldt med.indre dæmoner og forrådnelse. Og helvede er ikke langt væk,.når eksempelvis junkien i den over otte minutter lange Saints Around.My Neck bekender 'Falling down I lost my crown/I can't confess/Saints.around my neck/I can't even breathe something is chokin' me/is this a.warning?'. Nummeret udspiller sig som en stor opsætning med en lang.dvælende guitarintro for derefter at eksplodere med Zedeks forpinte.vokal, hvorefter tempoet skiftende falder og stiger. Helt fortryllende er.Sorry Too Late og Silk City, hvor de fænomenale.guitarforløb klinger majestætisk med nogle små bluesfinesser.gemt midt i de seksstrengede dueller. Comes force ligger netop i Zedeks og.Brokaws måde at spille op til hinanden, hvor der hele tiden aflæses.med millimeter skarp præcision, inden der igen bliver taget tilløb.til en ny eksplosion. På Gently Down The Stream befinder Come sig.igen på afsatsen til livets skyggesider, hvor de spiller som om, de har.set skriften på væggen. Desværre er det ikke det store.gennembrud, dertil er bandets musik al for kompleks, men for de indvidede er.det ren manna.