En koncert, der vil blive husket

The Minds of 99, Parken, København

En koncert, der vil blive husket

Anmeldt af Rasmus Hans Jensen | GAFFA

Lad mig slå det fast med det samme; det var en vild og euforisk aften, hvor gensynsglæden med Danmarks pt. bedste rockband, The Minds of 99 og livemusikken i almindelighed var gengældt band og publikum imellem. For hvor har vi savnet koncerter for fuld udblæsning, og det var tydeligt, at oceaner af indestængt energi fik frit løb fra alle 50.000 publikummer i aften.

Historisk koncert

Allerede inden musikken begyndte at spille, udmærkede koncerten sig på flere måder. Den var historisk, da det ifølge koncertarrangøren Live Nation var den første stadionkoncert med fuld kapacitet, som er blevet afholdt i EU siden nedlukningen i marts 2020 og samtidig The Minds of 99’s største koncert til dato.

Det var tydeligt, at nedlukningen havde skabt en trykkoger, som i aften bare ventede på at få låget flået af, og kombinationen af Danmarks bedste live-band og et musikhungrende publikum gav næsten sig selv: Et festfyrværkeri af en koncert! Publikum spændte vidt aldersmæssigt, men alle havde det til fælles, at de bare ville have en fest. Det skabte flere gange en symbiose mellem publikum og band, der sjældent ses til så store koncerter, som forsanger Niels Brandt havde en stor andel i lykkedes. Specielt glædede det mig at se, at rocken slet ikke er død blandt det yngre segment – og så endda dansksproget rock!

Brandt & Co. sparkede døren ind til en koncertverden uden restriktioner, og hvilken timing. Dagen inden havde Sundhedsministeriet bekendtgjort, at covid-19 ikke længere kategoriseres som samfundskritisk, og i aften blev det så forløst i praksis. The Minds of 99 viste hvilken samfundsmæssigværdi live-musikken har, og hvor meningsfuld og livsbekræftende den er for befolkningen og i særdeleshed for de 50.000, der mødte op i aften.

Euforisk stemning

Opvarmningen stod først DJ Eloq for og siden Lord Siva, som vitterligt fik fyret op under Parken, især da han valgte at ære afdøde Jacob Andersen ved at synge Danseorkesterets ”Kom tilbage nu”. Det skabte en euforisk stemning, som gav en indikation af, hvor pilen ville pege hen en halv time senere.

Parken havde fået indstillet lyden overraskende godt, da ”Solkongen”s første strofer ramte, og Niels Brandt, som den frelsende Messias han nærmest fremstod som i aften, blev hevet op i en lift midt blandt publikum på plænen, som skreg, piftede og sang med, som om de i halvandet år havde gået og ventet på netop dette nummer. ”Solkongen”s underspillede og afdæmpede intro var næsten for pirrende for publikum, og det eksploderede, da trommerne kom på, og kaskader af god energi fyldte Parken. Jo, det tegnede til at blive en af de aftener.

Derefter fulgte to fuldt armerede projektiler, i form af ”Ung kniv” og ”Barn af min tid”, som flåede publikum rundt og katapulterede dem op i en ekstatisk stemning, som de mere eller mindre blev i koncerten igennem.

Før vi landede i nyklassikeren, balladen ”Som fluer” med Brandt bag klaveret, blev vi taget i hånden og ført et gear ned med den tilbagelænede, men yderste effektive ”Hjertet følger med”, med dens catchy, korlignende tema, som skabte fælleshop fra start til slut.

Den nye stil

”Under din sne” var et nyt nummer, som blev fremført for første gang. Det lover utrolig godt for den retning, The Minds bevæger sig imod. Sangen havde en melankolsk tekstside og blev akkompagneret af en effektiv, melodisk rocklyd. Den lægger sig fint i slipstrømmen af ”Emil” og ”En stemme”, som begge ligeledes er gedigne rocknumre og velproducerede på en, synes jeg, mere poleret måde end deres bagkatalog – begge numre som fungerede upåklageligt i aften.

Et nummer, som jeg vil fremhæve er ”Big City, Bright Lights”, der med sin æggende og don’t-give-a-shit-attitude stikker så tilpas meget ud, at jeg bare må overgive mig. En super cool sang, som endnu engang væltede publikum bagover og vel nærmest kan beskrives som tidlig TV-2 på speed.

I det hele taget ligner The Minds' nye retning et udtryk, som publikum også kan lide. Dog synes jeg ikke at numre som  ”1,2,3,4”, ”Ubåd” og ”I’m Gonna Die” fungerede specielt godt i aften og godt kunne have været udeladt. I stedet kunne Minds have smidt publikumsfavoritter som ”Rav” og "Ma Cherie Bon Bon" ind. Det er selvfølgelig et luksusproblem at måtte udelade sådanne numre, for det skortede ikke på fællessang og hits. Desuden var det ærgerligt, at ”Fuglebur” ikke lader til at blive inkluderet til de store shows.

The Minds of 99 – en velsmurt helhed

Niels Brandt er vel nok den forsanger, der brænder mest igennem live på Danmarks musikscene anno 2021, og hans karisma og energi løfter The Minds et ekstra niveau live. Men uden bandet er det nok tvivlsomt, hvor langt han ville nå, og hele gruppen shinede virkelig i aften, specielt Louis Clausen ved en overlegen trommesolo under ”Drømmer om livet”, Anders Folke Larsen ved sin crowdsurfende guitarsolo på ”Alle skuffer over tid”, Jacob Bech-Hansen ved sit eminente dj-act under ”En stemme”, og så charmerede bassist Asger Wissing hele Parken konstant ved sit basspil. Alt sammen pakket ind i en enkel og minimalistisk scenografi, hvor bandet spillede på en slags stål-stillads, med tre storskærme som baggrund, hvor den midterste afstemte visuelle indslag med sangenes tema.

Bandet forsøgte at bruge Parkens størrelse og nå ud til alle, først ved Brandts entre og Jacobs dj-act, som blev fremført ude blandt publikum. Men tydeligst var det, da Brandt bevægede sig ned i den modsatte ende, på en interimistisk scene, hvor han semiakustisk spillede ”Hurtige hænder”. Et klimaks under koncerten, hvor fællessangen, om muligt, nåede et par toner op og cementerede den samhørighed mellem musik og publikum, der var helt eminent i aften. En sang, som vel snart kandiderer til en plads i Højskolesangbogen. Derefter sluttede resten af bandet til og fremførte ”Emil”, der bringer reminiscenser til Folkekubbens sangkatalog og bare er en virkelig god sang, som gik rent igennem.

Brandt sluttede aftenen af med at sige, at bandet aldrig vil glemme denne aften. Det var en mindeværdig koncert, som beviste, at The Minds of 99 hører til på den absolut øverste hylde og vel ikke har nogen konkurrenter til titlen som bedste live-band pt. i Danmark.

Det er desværre bare en ubarmhjertig opgave at skulle konkurrere med sig selv, for på trods af min begejstring og koncertens helt specielle dimensioner har jeg oplevet dem endnu bedre i Store Vega, hvor rammerne i højere grad komplementerer deres musik og energi, og intimiteten med publikum naturligt nok ligeledes fungerer bedre. Men hold kæft en aften – en aften som på alle måder går over i historiebøgerne.

Se et stort fotogalleri fra koncerten

1. ”Solkongen”
  2. ”Ung Kniv”