Nikolaj Nørlund
Nye Optagelser

Nikolaj Nørlund: Nye Optagelser

Album / Sony Music
Udgivelse D. 25.11.1997
Jan Opstrup Poulsen

Sangskriverrollen byder ofte på en tilknappet verden, hvor slidsomt arbejde er den eneste farbare vej, hvis man vil nå noget. Dyrker man den dybde, der ligger i sangskrivningen, kræver det nemlig ikke kun talent, men også en anselig mængde tålmodighed. Det gælder for en Poul Krebs, en C.V. Jørgensen, en Allan Olsen, en Lars H.U.G. og selvfølgelig også en Nikolaj Nørlund. Med Nye Optagelser kan Nikolaj Nørlund høste frugterne af et målrettet og tålmodigt arbejde, der begyndte for seks år siden med Trains and Boats and Planes' debut Hum, gik over lo-fi projektet Rhonda Harris og foreløbigt kulminerede med sidste års roste fortolkninger af Michael Strunge på albummet Navnløs. Ikke et målrettet stykke arbejde forstået på den måde, at Nikolaj Nørlund for 6 år tilbage satte kursen mod en selvstændig dansk sangskriverrolle, men fordi sangen altid har været det absolutte omdrejningspunkt for Nikolaj Nørlund. Derfor havde hans ellers så fine dansksprogede debut Navnløs sine begrænsninger, da for meget var lagt fast på forhånd i Michael Strunges kuldskærende digte. På Nye Optagelser er Nikolaj Nørlund helt fri af forudbestemte bindinger, hvilket høres tydeligt på dette årtis flotteste dansksprogede 'debut'. Man skal helt tilbage til Lars H.U.G.s skelsættende album Kysser Himlen Farvel fra 1987 for at finde et album af samme karakter og tyngde. Men hvor Lars H.U.G. rystede godt og grundigt op i en henslumrende dansk rock og popscene, så går Nikolaj Nørlund stille med dørerne i sit musikalske udtryk. Her følger han forsigtigt op på de senere års dyrkelse af lo-fi genren og hans altid store beundring for Neil Young. Nye Optagelser er derfor en meget gammeldags plade i sine virkemidler, men yderst moderne i sit udtryk, da han fint indfanger eksistensen anno 1997. De tydelige inspirationer er en tidlig Bob Dylan, et forfinet Tindersticks, et flippet Steppeulvene og en altid søgende Neil Young. Forbillederne fejler bestemt ikke noget hos den ambitiøse Nikolaj Nørlund, der med afsæt i ovennævnte notabiliteter kan præsentere et overbevisende album, hvor han med sine kokette Eik Skaløe-fraseringer synger både sanseligheden og den maskuline sensualitet tilbage i dansk rock. Ikke overraskende har der været ekstrem fokus på forventningerne til hans danske tekster, og her må man virkelig beundre Nikolaj Nørlund, der bevæger sig i et enkelt og meget forståeligt poetisk univers. Han har en historie at byde på i hver enkelt sang, og budskabet eller oplevelsen går rent igennem, hvilket gør ham fortjent til titlen sangskriver. Med Nye Optagelser går den danske rockscene derfor en tryg fremtid i møde.