Et tantekys til rockstjernelivet

Liberty, Spot Festival, Musikhuset Aarhus, Lille Sal

Et tantekys til rockstjernelivet

Anmeldt af Johanne Nedergaard | GAFFA

De sidste par år har den tidligere Dúné-forsanger Mattias Kolstrup givet solokarrieren et skud under kunstnernavnet Liberty. Det glade frisind fejler da heller ikke noget, da han og bandet stiller op i rytmisk sal i Musikkens Hus og klapper et halvoplagt publikum i gang, mens der suppleres med stakkerede guitarriffs og smuk falset leveret af Kolstrup. Vi starter godt.

Vi bliver præsenteret for den splinternye “Troye Sivan” tidligt i sættet, og det ender desværre med at blive forgængeren for alt det, der ikke fungerer her til aften. Vokalen er for lav, skæv og drukner i det hele taget i arrangementerne. Der er ingen tvivl om, at bandet er dygtige og veloplagte, men desværre er hele set-uppet i sin sammenhæng ikke overbevisende.

Til trods for det fejler selvtilliden intet hos Liberty-frontfiguren. Armene slås tit ud, der bliver lavet Lucky Luke-hvin mellem hvert nummer, og selvtilfredsheden ser ud til at være stor.
“Jeg har lyst til at snave jer allesammen. Og jeg må gerne! Næsten, næsten...” lyder det fra Kolstrup, lige inden han og bandet går i gang med “Playing in the Sun”. Dét lyder igen skarpt instrumentalt – især på grund af en lækker slide guitar-solo - men indlevelsen mangler lidt, og måske er det derfor, at Kolstrup ikke kan få fyret op for en fællessang blandt publikum, selvom han da giver det et forsøg.

Til slut lyder tonerne til “1988”, og endelig får publikum indfriet den fest, som de virker til at have regnet med. Her giver Kolstrup endelig slip, mens distorted guitar, stærke riffs og scenelys flyver om ørerne på ham selv og publikum. En lille halvfesen crowdsurfing bliver det da også til, hvor Kolstrup lige får lov til at give rockstjernelivet et tantekys. Men så bliver det heller ikke til mere.