Kellermensch og Ring The Bells farvede efterårsnatten sort

Kellermensch og Ring them Bells, Store Vega, København

Anmeldt af Jens Bager Vang | GAFFA

Stemningen er på kogepunktet, da Sebastian Wolff træder ind på scenen, samler en akustisk guitar op og begynder på den uafrystelige ”How To Get By”. Han dirrer og ryster af sangens nødvendighed, og man bliver næsten bekymret for, om han kan gennemføre det. Han bliver dog båret af publikum, der nærmest ikke kan være i sig selv og i den skønhed, vi her oplever. Da sangen er færdig, kommer der et smil fra Wolff, og han fortæller, hvor meget bandet har glædet sig til denne koncert.

”30 Silver Coins” følger efter i en noget andet version end studieudgaven, blandt andet med et langt efterstykke af de tre strygere, de har taget med i form af violin, cello og kontrabas. Resten af bandet kommer ind på scenen og skuer op for lydbilledet, der i dag er klart og fyldigt i Vegas rammer. I første halvdel af sættet får vi et nyt nummer, ”Follow You Around”, der i mine ører lyder mere melodisk og durklingende end tidligere. Sammen med de nyligt udsendte singler ”Nothing”, ”Mission” og ”Another Drink”, der alle også bliver luftet i aften, udgør det forhåbentlig basen på det længe ventede album, vi håber snart kommer. Et andet højdepunkt er en supersejt swingende ”Mediocre Man”, der udvikler sig til fællessang, hvor Wolff kan tage et skridt tilbage og lade publikum overtage vokalen.

Kellermensch er et kaotisk og nærmest farligt band live. Alle vælter rundt på scenen, og guitarer, mikrofoner og andet gear bliver kastet rundt, og en sortklædt roadie/tekniker forsøger at holde styr på det hele og samle de vigtigste ting op igen. Bassist Claudio Wolff Suez går rastløst rundt med bassen på maven – det ene øjeblik snigende som en snigskytte på lur med ladt gevær, der skyder skarpe, dybe hooks, det andet øjeblik som en storskrydende charlatan med gangsterattitude. Alt sammen, mens han laver strumming på sin bas og lægger en tyk cementbund i lyden.

Da Kellermensch går af efter en stærk udgave af ”Lost At Sea”, skal de selvfølgelig klappes ind på scenen igen. Deres måske største hit – og i øvrigt en sang, der blev kåret til årets sang af GAFFAs skribenter i 2017 – ”Bad Sign” er første ekstranummer, og Sebastian Wolff hopper ned fra scenen og synger første vers og omkvæd fra midten af salen. Bandets roadie og tekniker, der som tidligere beskrevet har en meget travl aften, får ham hjulpet tilbage på scenen, og den medrivende ”Army Ants”, får folk til at hoppe, danse og skråle med.

Jeg har været til mange koncerter i Vega med et knapt så godt publikum, hvor der bliver kigget i iPhones, talt højt om kantinemaden på arbejdet og meget mere, men jeg må sige, at de, der er mødt op i aften er kommet for musikken og lever sig helt ind i den. Da organist Christian Sindermann for første gang under ”Remainder” træder frem for at growle med, bliver han mødt af jubelbrøl. Det samme sker i sidste nummer ”Moribund Town”, inden lyset bliver tændt og efterlader stille summen, der hvor der var herlig støj.

Opvarmning: Ring Them Bells *****

Det er ikke så lidt af et scoop at få Ring Them Bells til at åbne denne aften. Ikke kun fordi de efterhånden er blevet en stor attraktion på landet spillesteder, men også fordi musikken passer perfekt til hovednavnet og er egnet til at farve atmosfæren fra aftenlys til mørkeblå himmel med et stænk sort – og en masse støv i luften. Det er psykedelisk rock, der trækker spor tilbage til 60’erne og 70’ernes tunge bands godt blandet op med western, twang og moderne alt- og stonerrock.

Deres sæt starter med ”Ringo” fra deres seneste album Things That Come Slow, hvor de fleste af sangene i aften er hentet fra. Forsanger og guitarist Johannes Nidam er yderst tændt og en naturlig showman, der får charmer salen, som i øvrigt fra starten er fyldt godt op. Da den beskidte og dansable ”I’m Not Really There” bliver skudt ud, kan man se, hvordan rust i kroppene bliver banket af, og rundt omkring begynder hofterne at sætte sig i bevægelse. Publikum bliver for alvor gejlet op, da hittet ”Favorite Gun” går i gang og seancen slutter med ”Napalm Make Up”, hvor Ring Them Bells træder i karakter som ægte støjrockband. Bassen får tæsk med en trommestik, og guitarist Jan Johansen finder sin indre Kevin Shields frem. Perfekt indledning til denne mindeværdige aften.

En herlig aften med to bands, der ville og kunne fylde Vega ud.

Kellermensch-sætliste:

How To Get By