Suede
Sci-fi Lullabies

Suede: Sci-fi Lullabies

Album / Sony Music
Udgivelse D. 01.10.1997
Finn P. Madsen

Umiddelbart kunne det lugte af listig spekulation at udgive en dobbelt-cd med to gange 62 minutters spilletid, spækket med i alt 27 numre. Det kunne også være, at den kunstneriske kilde var tørlagt. Sådan forholder det sig imidlertid ikke, for Suede har en glimrende næse for b-sider. Derfor er det en fornøjelse at have dem alle samlet på Sci-fi Lullabies, der følger bandet fra den første spæde udgivelse og op til b-siderne af de fem singler fra sidste års fremragende Coming Up. At gruppen i Bernard Butlers exit vinkede farvel til en yderst kompetent guitarist og sangskrivningspartner til Brett Anderson kan der ikke herske nogen tvivl om, for det er på den første cd's elleve numre, at det mest stabile materiale findes. Where The Pigs Don't Fly, He's Dead og My Dark Star viser Butlers fintfølende guitarspil som en sitrende nerve og er som skræddersyet til Andersons heliumscroon, mens balladen The Big Time med truttende flygelhorn skaber sørgmodige midnatsstemninger for ensomme sjæle. Men Bernard Butler har været fortid et godt stykke tid nu. Pladsen som guitarist/sangskrivningspartner blev indtaget af den dengang kun 17-årige Richard Oakes, og med ham har Suede indspillet deres bedste b-side, den helt igennem gåsehudsfremkaldende Europe Is Our Playground. En sang om at forsvinde ind i metropolen og leve i nuet sammen med de afvigende personer, Anderson så glimrende beskriver i mange af sine sange, og som han selv føler sig som en del af. Oakes er meget mere direkte og pågående i sit spil som på Young Men og Money med stejlende guitarriff og godt med vind i ryggen til det rigtige afsæt. Når regnskabet skal gøres op, taler alt til fordel for, at samarbejdet mellem Brett Anderson og Richard Oakes modnes med tiden. De numre, som på Sci-fi Lullabies er signeret med deres navn, har bestemt ikke sat Suede ud af spillet, for der er jo også a-siderne, og de holder til enhver tid.