Musikalsk poesi, der gerne må leve for evigt på nettet

Mouritz/Hørslev Projektet, Lyd+Litteratur, Radar, Aarhus

Mouritz/Hørslev Projektet alias sanger og sangskriver Mads Mouritz og tekstforfatter og korsanger Lone Hørslev vendte i sommer tilbage med deres første album i otte år, det vellykkede Lykkelige mennesker. Siden har de givet enkelte koncerter, og de kan denne aften opleves i trioform med guitarist og korsanger Jacob Funch til den første dag på den 19. udgave af den aarhusianske Lyd+Litteratur Festival. En festival, der, som navnet antyder, lader litteratur, lydkunst og musik møde hinanden, og det er der kommet mange store oplevelser ud af. Både kuraterede forfatter- og musikermøder sammensat til lejligheden og så nogle, der fandtes i forvejen, såsom Mouritz/Hørslev Projektet.

Denne aften kan man til Lyd+Litteratur Festival også opleve to andre møder mellem litteratur og musik, nemlig først forfatter Tine Høeg og guitarist Simon Brinck, dernæst forfatter Ida Marie Hede og musiker Cisser Mæhl. Disse to konstellationer optræder inden Mouritz/Hørslev Projektet, men bliver anmeldt nederst, da der er mest musik i Mouritz/Hørslev Projektet, og GAFFA er jo et musik- og ikke et litteraturmagasin.

Mouritz/Hørslev Projektet ****

Mouritz/Hørslev Projektet har tidligere optrådt ved Lyd+Litteratur. Det litterære i foretagenet består i, at det er en professionel digter – og i øvrigt også novelle- og romanforfatter – der skriver teksterne, der da også er mere poetisk prægnante end den gennemsnitlige sangtekst, og at der på duoens plader og til deres koncerter ligeledes indgår digtoplæsning. Og at linjer fra digtene til tider går igen i sangteksterne, der dog er mere præget af rytme og rim end digtene, som sådanne sangtekster jo ofte er.

Sangene fra det nye album Lykkelige mennesker fylder lidt over første halvdelen af koncerten, hvor Hørslev lægger ud med en oplæsning af digtet ”Du slukker for nettet om natten”, hvor tekstpassager indgår i sangen ”Bølger”, der bliver fremført senere i koncerten. Imellem disse numre skal vi dog blandt andet have ”Ild mellem os”, hvor ilden i teksten både er helt bogstavelig, i en havegrill i en omskiftelig dansk sommer, og metaforisk, mellem de to hovedpersoner i sangen, og måske også skal symbolisere den uhygge, teksten kredser om, med henvisninger til horrorfilm, Trump, overvågning med mere. Et godt eksempel på Hørslevs litterære univers, hvor de hverdagsprægede observationer sætter gang i de eksistentielle overvejelser.

Musikalsk er ”Ild mellem os” en tænksom sang præget af Hørslevs og Mouritz’ vokaler, der følger hinanden tæt i unisont kor i bedste Raveonettes-stil. Hørslev synes at synge bedre og bedre med årene, og det næste bliver vel flerstemmige vokalharmonier mellem hende og Mouritz. På sin side spiller Mads Mouritz akustisk rytmeguitar, mens Jacob Funch trækker atmosfæriske enkelttoner og enkle, fængende melodilinjer ud af sin elektriske guitar med god rumklang og en stemning af høj himmel.

I ”Termodragten” synger Mads Mouritz leadvokal i versene med sin lyse, drengede vokal, og han er trods alt stadig den bedste sanger i Mouritz/Hørslev Projektet – det er jo også hans primære gebet. I omkvædet falder både Hørslev og Jakob Funch ind på kor, og vellyden breder sig.

Senere er ”Lykkelige mennesker” et højdepunkt, ikke mindst med tekstens filosoferen om forskellen mellem at leve i stenalderen og i nutiden med nogle spøjse rim og betragtninger: ”vi elskede hinanden og drak en masse mjød / og sammen undgik vi Den Sorte Død” holdt op imod ”Nu er det fremtiden, hvor man kan leve for evigt på nettet / Hvad siger du, skat, er du lettet?”

Lidt over halvvejs inde i koncerten begynder Mouritz/Hørslev at kigge tilbage i bagkataloget med blandt andet den orientalsk klingende ”Gaver af ild” med fin leadvokal fra Lone Hørslev og oplæsning fra hendes stærke skilsmissedigtsamling ”Jeg ved ikke om den slags tanker er normale” fra 2009. Vi slutter i de stille hjørne med to smukke ballader, ”Kom kom kom” og ”Alting var smukkere dengang”, hvor Jacob Funch i førstnævnte har sat sig bag klaveret for første og eneste gang.

En absolut fin time, hvor Mouritz/Hørslev Projektet fungerer glimrende også i det nedbarberede format, og hvor der er god mulighed for at nærlytte til teksterne, ligesom Mads Mouritz’ evner som komponist ikke skal undervurderes – han taber aldrig det melodiske af syne. Et stor firetal til projektet, som forhåbentlig kommer til, om ikke at leve evigt på nettet, så i hvert fald til at blive lyttet til på streamingtjenesterne, pladetallerknerne og koncertscenerne i de næste mange, mange år. (Se sætlisten nederst)

Tine Høeg & Simon Brinck *****

Ved Lyd+Litteratur Festivals første aften kan man også opleve en såkaldt romankoncert, hvor forfatteren Tine Høeg læser op af sin meget roste roman Tour de Chambre fra 2020 til musikalsk akkompagnement af Simon Brinck på skiftevis elektrisk og akustisk guitar. Oplæsning af digte til musik er et velkendt fænomen, mens det er betydeligt mere sjældent at opleve en roman blive fremført til musikalsk backing. I tilfældet Høeg og Brinck giver det dog særdeles god mening. Romanens prosa er nemlig yderst lyrisk – med masser af potent dialog – og Høeg læser den op med stor musikalitet og i tæt symbiose med Brincks smukke guitarspil, der sine steder er meget diskret, andre gange mere pågående og er præget af stor virtuositet og masser af fingerspil.

Og så er det i øvrigt en uhyre interessant roman, Høeg læser op af. Jeg har desværre ikke læst den (endnu, men det skal jeg da have gjort snarest, den blev også købt på stedet), men den handler om nogle unge på et kollegium, hvor en af hovedpersonerne pludselig dør. Teksten sender mig øjeblikkeligt tilbage til min egen kollegietid (hvor der desværre også skete et tragisk dødsfald på min gang), og replikkerne emmer af ungdommens hormoner, usikkerheder og drømme. Stærkt.

Ida Marie Hede og Cisser Mæhl ****

Hvor Tine Høeg og Simon Brinck tidligere har optrådt sammen med deres romankoncert, er forfatter Ida Marie Hede og filmkomponist og violinist Cisser Mæhls samarbejde kurateret til lejligheden. Omdrejningspunktet er Ida Marie Hedes anmelderroste roman fra sidste år, Suget eller vasker du vores fuckfingre med dine tårer, som Hede læser op af, mens Mæhl bidrager med melodisk korsang, præindspillet, stemningsfuld elektronisk musik og live-violinspil. Jeg har desværre heller ikke læst Hedes roman (den er også kommet på bucketlisten, der dog er temmelig lang), men der er tilsyneladende tale om en fortælling om en mor til mange børn, der forsøger at overleve i et patriarkalsk, voldeligt samfund.

Teksten, der bliver læst stærkt op, emmer af både poesi og vrede og detaljerede, billedrige beskrivelser af kroppens væsker og efterladenskaber, og den fungerer godt i samklang med Cisser Mæhls atmosfæriske musik og hendes mørke, kølige og lidt skæve vokal, der sender mine tanker i retning af et navn som Maria Laurette Friis. Til tider kaster Hede og Mæhl sig ud i unison oplæsning, der et sted går over i en direkte, gentagende vrængen i et stadig mere skingert toneleje, et andet sted nærmer sig opera, begge dele bevidst parodisk. Det virker på én gang komisk og vredt på den fede, engagerede måde, og i det hele taget må Lyd+Litteratur-arrangørerne roses for at have sat disse to spændende kunstnere sammen. Et møde mellem litteratur, lyd og musik, som jeg ikke har oplevet det før, og jeg har ellers været til en del af festivalens tidligere arrangementer gennem årene.

Også denne fredag aften er vi kommet vidt omkring, når det handler om at sammensætte musik og litteratur på originale måder, hvor 1+1 nogle gange giver 3. En stor tak til de optrædende kunstnere, til det lydhøre, siddende publikum og til festivalens originalt tænkende arrangører. Festivalen fortsætter lørdag den 2. oktober med Singvogel & Hanne Højgaard Viemose, Katrine Stochholm og NABLA. Læs mere her.

Mouritz/Hørslev Projektet-sætliste:

Du slukker for nettet om natten (oplæsning)

Ild mellem os