Hun kan også varme norske hjerter

Jada, by:Larm Festival, Sentrum Scenen

Hun kan også varme norske hjerter

Anmeldt af Johanne Nedergaard | GAFFA

Ja, jeg ved godt, at det er ananas i egen danske juice, når en anmeldelse lovpriser en af hjemstavnens største stjerner på en skandinavisk branchefestival. Men Jada har et format, som altid formår at gå lige ind i hjertekulen og få salige smil frem på læberne hos sit publikum – selv tjekkede branchefolk med krydsede arme.

Bandet spiller smukt op til den seneste udgivelse “I’m Back”, hvorefter Jada med sit korensemble entrerer scenen. Jada tager første vers og omkvæd alene til fuld bravour og bliver dernæst suppleret af korstemmer, der – som altid – leverer en stærk og empowering lytteoplevelse. Rundt omkring står folk med deres mediepas hængende om halsen og skuer til – de fleste med en lille vippende fod, men med armene krydset og ikke helt overbeviste endnu. Det tager Jada dog hurtigt i egen hånd og gør noget ved. Taknemmeligheden for at være her er stor, kontakten til de forreste rækker er frembrusende, og så beviser Jada også, at hun begår sig godt og yderst charmerende på engelsk: “Come closer, I wanna taste your sweat!” lyder det, inden boblende synths tager over, hvor hun og bandet går i gang med en sjælelig udgave af “Clean Love”.

Koreografien og æstetikken til Jada-koncerten fungerer, som den plejer: der bliver leveret en let og simpel klap-kadence til “On Me”, som alle kan være med på, mens Jada og Co. folder røde vifter ud og leverer et så overlegent korarrangement på sidste omkvæd, at hårene rejser sig, og det kribler i øjenkrogen. Sjældent har kvindekønnet virket mere storslået og stærkere, og det er stærkt svært ikke at blive pavestolt over både at være det og dansker heroppe nordpå (lidt patriotisk har man vel lov at være). Nu er smilene var lidt bredere hos publikum, hvis arme er kommet ned fra krydsede til slyngende langs siden, mens hofterne stille og roligt får lov til at bevæge sig i takt med Jadas.

Aftenens kogepunkt må dog siges at være den stærke fuckboy-hymne, “Nudes”, hvor Jada forinden tager hele publikum igennem fortællingen om usikkerhed og pinlighed ved at blive afvist og dernæst opfordrer hun os alle til at embrace de følelser, hvilket hun selv gør ved at smide toppen og kun stå i bh og have alle følelserne helt uden på tøjet. Og det virker. Jada har en utrolig imødekommenhed, man skal have et hjerte af sten for ikke at blive forført af. Den står på fællessang, våde øjne, euforiske bifald og så de salige smil, som undertegnede kun kender fra tidligere liveoplevelser med vores allesammens Jada. Velbekomme, Oslo.