Computergaze lod lydene tale for sig selv

dragongirl, by:Larm Festival, Revolver

Anmeldt af Ida Hummelgaard | GAFFA

Minutterne nærmede sig midnat på årets festival, og den sidste tid på by:Larm Festival 2021 skulle udnyttes til fulde. Det var der mange, som havde besluttet sig at gøre med norske dragongirl. Den eksperimenterende kunstner, der bevæger sig i en instrumental fantasy-electronica, var blevet udvalgt som en af de 12 nominerede artister til Årets Stjerneskud – selvom hun ikke løb af sted med prisen, var det ligegyldigt for aftenens publikum, som primært bestod af inkarnerede fans og nysgerrige tilskuere.

Med et stort sorttegnet Joker-smil og en lyserød glimtende palliet-kjole kom dragongirl på scenen med blikket mod sin øjensten og musikalske partner, computeren. Hvis man i punk/rock-verdenen snakker om shoegaze, har dragongirl defineret en ny gren i electronica – nemlig computergaze. Øjnene var plastret til skærmen det meste af koncerten for at følge med i de mange produktionslag, og hvad der nu skulle sættes i gang gennem den medbragte knappe-pad.

Men den indadvendte performance gjorde ingenting, for gennem hele sættet var fokus udelukkende på de uidentificerbare lyde, der forlod højtalerne. dragongirl har virkelig det vildeste sample-bibliotek og agerede næsten som Foley-artist, hvor virkelighedstro ASMR-lyde blev forstærket og sammensmeltet til mystiske soundscapes, som man kunne fare vild i og give sig hen til.

Artistens særegne lyd lægger nemlig mere op til en psykedelisk tranceoplevelse end en reel EDM-dansefest – og med en synthbas og stortromme, der rungede i kraniet og arpeggiators, der kravlede op og ned ad huden, fik musikeren virkelig også trigget alle ens sanser. Det blev også endnu et eksempel på en koncert, hvor man kunne føle konsekvensen af de løftede restriktioner – og den tætte luft og voldsomme kropsvarme har aldrig føltes så godt.

Selvom det primært var en computer-menneske-date vi overværede, fik dragongirl alligevel løftet sine øjne fra skærmen og kom i det sidste nummer ud og dansede euforisk med det betagede publikum. Og selv med det minimale sceneshow og enkle setup kedede man sig ikke på ét eneste tidspunkt – for de interessante produktioner var nok i sig selv.