Mørk leg med djævlen

Hôy La, by:Larm Festival, St. Edmunds Kirken

Mørk leg med djævlen

Anmeldt af Johanne Nedergaard | GAFFA

Noget af det bedste ved showcasefestivaler er, hvor mange indtryk og stemninger, man kan blive eksponeret for i løbet af en aften. For undertegnede havde lørdag aften i Oslo budt på sjov, hårdtslående hiphop og euforiserende pop ved Jada, men i St. Edmunds Kirken skulle der ske noget helt andet. Ingri Høyland har de sidste år kørt projektet Hôy La: musik, der spiller på de eksistentielle tangenter, hvor angsten og afmagten får frit løb og plads til at folde sig ud i smukke, elektroniske og genrebrydende arrangementer.

Derfor kunne den anglikanske kirke næsten ikke være et mere oplagt venue for Hôy Las set-up, hvor Fader Vor er en gammel hvid mand, og forbudte følelser skal lovprises. Selv udbrød Høyland et “For satan!” under lydprøven, hvor en overstyring må have hvinet i hendes in-ears. Det blev efterfulgt af en fnisen og et skævt smil på læben.

Desværre spøgede teknik-kikset fra lydprøven på introen af sættet, hvor et mikrofonhvin strømmede ud i kirkerummet. Underligt nok var det faktisk ikke det mest ubelejlige tidspunkt, det skete på, og Hôy La overkom det hurtigt og accepterede de højere magter. Dystopiske samples, faretruende synthbas og vilde trommer flød ud i rummet, hvor især “Sun” brillerede i live-format. Set-uppet bestod af Ida Urd på bas, keys og kor samt Anders Bach på trommer og soundboard (hvis jeg har set rigtigt, jeg sad lidt tilbage i kirken). Det var alt i alt en hellig treenighed, der simpelthen fungerede sublimt i live-format.

Hôy La formår at skabe et rum, hvor der er plads til de svære følelser. Hjertet røg lige lidt højere op i halsen, pulsen steg og luftgangene snørrede sig sammen, mens hun leverede den mere støjende “Alone”, som igen bare var utroligt fint eksekveret af hende og livebandet, der roterede mellem synths, soundboards, bas og trommer.

“Det er svært at sige så meget,” lød det fra frontkvinden. Jeg kan kun give hende fuldstændig ret. Både undertegnede og resten af publikum følte sig lettere lamslåede og blæst bagover halvvejs i sættet, så derfor gik Hôy La og Co. videre til nyeste udgivelse “Øya” samt “Run” og “Queen” fra hendes kommende album, der lander den 8. oktober. Her blev vokalen krydret med vocoder, mens dulmende bas og overlegne trommer foldede sig ud i kirkekrogene, og man følte sig et skridt nærmere på både Høylands og sine egne sjælelige smerter. Det bliver spændende at følge hendes videre færd på den skandinaviske musikscene samt udgivelsen af det kommende debutalbum der – ud fra aftenens koncert – lover ganske godt.