Super Furry Animals
Radiator

Super Furry Animals: Radiator

Album / Sony Music
Udgivelse D. 12.02.1998
Finn P. Madsen

Walisisk rock har altid stået i skyggen af den engelske trend skabende.rockscene, men gennem de senere år har bands som Gorky's Zygotic Mynci,.Symposium og Super Furry Animals skabt et frodigt eksistensgrundlag for.walisisk rock. Især sidstnævnte vakte i 1996 opsigt i nabolandet.England med deres debut Fuzzy Logic med en forunderlig form for.60'erinspiration parret med det bedste fra glamrockens hæderkronede dage..Noget, denne forunderlige kvintet har vidreudviklet med en meget personlig sans.på den glimrende opfølger Radiator. Der er ikke gået.lus i svinepelsen, selvom de fleste numre får det til at krible og krable.over den drilske måde, bandet forstår at aflevere deres sange.på. Det ene øjeblik spiller gruppen med et smittende legesygt.humør, for derefter at slå i en melodiøsitet, som er selve.begrebet af holdbarheden selv. The Placid Casual er funkedelisk artrock,.mens Demons lyder som glamrock parret med mexicansk siesta-muzak. De.blippende keyboardlyde, smagfulde og ofte kaotiske guitarflader, der kommer ind.fra alle sider og når man mindst venter det, bringer hele tiden et band.som Roxy Music og især Brian Eno op til overfladen. Men Super Furry.Animals viser også en ny, yderst melodiøs og fængende side.af sig selv på She's Got Spies med Beach Boys kor, Down A.Different River og Mountain People, der på deres egen.hymneagtige måde smyger sig saligt om ørene. De små.behårede pelsdyr har med Radiator tændt kraftigt for varmen, hvor.det bliver svært ikke at holde sig i skindet over bar begejstring over.dette idérige udtryk, de har tillagt sig.