Bevidsthedsstrøm-lederen og hele den pukkelryggede kom, så og sejrede

Benjamin Hav, Posten, Odense

Anmeldt af Adam Bouttai | GAFFA

Der er en ekstatisk stemning fra starten. Menneskemylderet er denne fredag aften fortættet. Der er ikke oplevet så heftig en belægning på spillestedet i meget lang tid. Alle er klar til at blive en del af legenden om dengang, Hav og hele den pukkelryggede rystede Odense i sin grundvold.

Benjamin Hav serverer Pizza Ristorante
Inden koncertstart serveres rigelig opera på anlægget. Du kender den måske som Pizza Ristorante-sangen - for italiensk-kyndige hedder den "La Donna E Mobile".  Sister Sledges "We are Family" lander, inden den otte minutter lange familiære operette-sekvens afsluttes på Pavarottis smør-tenorfraseringer under "Nessun dorma". Meget har vi hørt på Postens anlæg - Puccini er én af sjældenhederne. Med sådan en teatralsk indføring, så forestiller man sig nærmest, at Benjamin Hav lander i et Elon Musk-produceret rumfartøj efter måneders kredsløb i galaksen.

Dekonstruerede og formummede Hav-vokalsamples roder ind og ud af hinanden. Den otte personer store procession af musikere åbenbarer sig med folkeforføreren forrest igennem et idoliserende menneskehav - bærende på en elektronisk fakkel. Et lys er tændt i mørket.

Forsamlingen kan bydes velkommen i øjenhøjde, inden samtlige familiemedlemmer er samlede på scenen. Et hook formes på Emil Falks akustiske stålstrenge. Toneopbrydningen leder til øjeblikkelig fællesklap, mens den olympiske stafet og Havs stålsatte blikke våger over hver og en kvadratcentimeter af Posten.

Symfoniske håndlangere
"Spice up Your Life" åbner, med fællessanggarantibeviset i hånden. Familiemedlemmerene er ulasteligt klædte i matchende jakkesæt som en samling symfoniske håndlangere i et univers af feel good synkrondans.

Multifarvede vimpler fra giganternes børnefødselsdag og et bagtæppe i 70'er-badeværelsesnuancer beklæder scenen - det er kitsch med ekstra kitsch og overdosis af retro i stride strømme. Med Benjamin Hav er alt i overflod. Ligeledes sikres de dansable synkoper af to trommeslagere. Kristoffer Sjelberg agerer solbrilleklædt synkopist på de analoge slagtøjsinstrumenter, mens Birk Nevel styrer de digitale tromme-elementer. "Dig" leveres således under disse optimale forhold med dyrisk intensitet under stroboskop-salver.

Hav kommer helt ud til scenekanten, mens Emil Falk lander distortiontunge guitaranstød på Les Paul'en. Publikumsekstasen vokser i takt med hvert sekund forbrugt. Rødt stroboskop sender publikum på et krydstogt direkte mod Hades indre i introen til "Fri". Hav lander Orgi-E's vers på dette første ud af tre Benal-numre i sættet. Et inferno af velklang lukker åbningssekvensen, med mikrofonstativet hævet højt over Havs hoved. Vægtløfterstang-trangen fra Benal-dagene er stadig intakt.

Anekdoter med bullshit-advarselstrekanter
"Mit navn er Benjamin Hav. Jeg er jeres vært i aften. Rasmus Nøhr ku' ikke," lyder den ydmyge præsentation. Pianist Andreas Stigkær præsenteres som MØs storebror, mens Havs egen mor (og hund Agnes) i fredags desværre "omkom i en frygtelig traktorulykke". Bullshit-alarmerne bimler og bamler, og vi elsker hvert sekund af det.

Publikumsdominansen falder efter at peake under "Den dejligste boy" på "Dans dig selv ren". Downtempo-nummeret efterfølges af et lidt uventet opkald på drejeskivetelefon fra TopGunn. På analogt knitrende sample flow præsenteres den jazzede intro "Nik & Jay". Gedigne lys-granatchok udsendes. Tunge riffs og endnu tungere synkoper lander under "Velkommen".

Der er sikret en massiv lydoplevelse, solidt indkapslet af Bastian Sjelbergs taktfaste basanslag. Hav kan næppe dy sig fra at mærke sit folks gunst med en impromptu tur ud i publikumshavet. "Hurra" tillægges guitarriff på Les Paul'en, der river sig igennem æteren, mens publikum gives pædagogisk vejledning i aftengymnastik. "Hold min hånd" fortsætter koncertens færd mod klimatiske tilstande. Ultrafunky guitar rammer som en lyrisk dopamin-knytnæve.

"Musse" fortsætter ufortrødent raketaffyringen med club-tungt beat. Det er dog svært at vurdere, hvorvidt rystelserne fra betongulvtæppet skyldes den dundrende bas eller et helt spillested i simultanhop. Guitarist Falk indtræder med pentatonisk skalaudforskning og iturivende tritonus-træk på gribebrættet. Et Pete Townsenda-rejehop på det afsluttende beat sikrer autentisk rock-attitude.

Kodak-momenter og kollektivt vanvid
Koncertens fire numre lange afslutningssekvens er en hitparade af de helt tunge. Benal produktionerne "Nu her" og koncertmagiske "Uh Babe" leveres på hinanden følgende. Sidstnævnte synkoperet med højtydende maracas fra Nevel og overdyngede stålstrengs eskapader fra Falk. Resultatet er hoppefest med destination feel good. Kodak-momenterne er i mangefold. Hav har endnu engang formuleret vor alles kollektive vanvid med vrøvl og genialiteter i poetisk balance.

"Air Tonight" sikrer et kollektivt sitdown-moment under koncertens klimaks. Falks Les Paul løsner den gordiske knude af eufori... indtil infernalsk mikrofonfeedback skærer igennem salen. En superb lydoplevelse får altså lige dette hak i tuden lige inden målstregen. "Plastic" lukker og slukker definitivt. A cappella-fællessangen er overdøvende fra første versefod. Det eksplosive, men krystalklare lydtryk krydres lækkert af Troels Mørkeborg og Torben Jensen på blæsere i kamp for at levere største skudsalve.

Fra branchens Benjamin til musikalsk messias
Branchens Benjamin gik hen og blev beatets bevidsthedsstrøm-leder til glæde og til gavn for alle. Det må i al fremtid kræve en lykkeridder af de helt dumdristige for at tro, at denne odenseanske folkefest kan overgås på nærværende spillested. Folkeforføreren har slået til igen med lovning om evigt liv i æteren, slangeolie til ego'et og bullshit til din personlige samling af røverhistorier.

Musikalsk messias, demagog med snakketøjet i orden eller måske blot den moderne sangskats vidunderlige enfant terrible - man kunne blive ved med at opfinde nye titler i lige så vidt omfang, som Hav udvider sine lytteres vokabular. Latin er dødt. Esperanto er yt, men med Benjamin Havs nysprogs-bevidsthedsstrøm plugget direkte ind i hjerter, sind og fodtøj, så har Hav og hele den pukkelryggede til aften sejret igennem 85 minutter - fuldstændigt og aldeles.

Benjamin Hav & Familien optræder på Godset i Kolding i aften lørdag. Billetter kan i skrivende stund stadig købes til Aarhus d. 30/10, Roskilde d. 26/11, Aalborg d. 04/12 samt Store Vega d. 27/12.

Opvarmning: Bbybites ****

GAFFA havde i juli lejligheden til at overvære Bbybites' seneste odenseanske optræden, der både kastede akkolader og en bad ass certificering af sig. Setuppet med guitarist og trommeslager er til aften erstattet af skiverytteren Sara Vita Justesen som bundsolid mikserpult-kapelmester. Et proppet spillested og bashøjtalere nok til at få argonauterne til at ryste i knæene udnyttes fornemt under "Take Me Hard".

Seneste udgivelse "Pleaser" er 90'er feel-good tillagt lækre sample-slicingteknikker. Måske uden den ønskværdige fuck-off attitude som bagkatalogets mere hårdtslående tracks.

GAFFA kan heller ikke denne gang lægge skjul på, at det endnu uudgivne "I Don't Care" er en banger, der ikke kan afspilles højt nok. Der er altså med tyve minutters koncert intet nyt at skrive hjem om, udover at Bbybites til november gæster Odense på ny. Denne gang på Frølagret d. 19. november - og vi kan ikke vente på endnu flere bidder af selvantændeligt dansegulvsmateriale. Bbybites sætter desuden tænderne i Aarhus d. 18, Vega d. 25. og Aalborg d. 27. november.

Benjamin Hav sætliste:
"Spice up Your Life"
"Dig"