Primus
The Brown Album

Primus: The Brown Album

Album / Interscope / Universal
Udgivelse D. 24.02.1998
Keld Rud

At anmelde en Primusplade er lige så svært som at pisse i et.reagensglas uden at spilde. Men jeg ejer ingen dødsforagt, så jeg.vil kaste mig ud i den svære opgave. Hvis den øvrige musikverden.er et stort ocean, ligger Primus i deres egen lille andedam og skvulper rundt..Deres musik lyder ikke som noget andet, måske lige med undtagelse af de.bands, der nu har ladet sig inspirere af Primus. Deres plader er hysteriske,.excentriske, lettere grænsepsykotiske personager fuld af kanter,.sindssyge indfald, forudsigelig uforudsigelighed og kun en sjælden gang.sange. For mig er Primus bedst, når de blander deres.avantgarde-metalliske funk med noget memorabelt og fængende, som de.før har gjort i numre som John The Fisherman, Too Many Puppies, My.Name Is Mud og Winona's Big Brown Beaver, men det skider Primus for.det meste på. Selvom The Brown Album langtfra er lige så.rabiat som det foreløbigt mest gakkede album i serien, Pork Soda,.og i højere grad følger en eller anden gennemskuelig struktur, er.der kun få numre, der sætter sig fast. Shake Hands With Beef,.Golden Boy og Puddin' Taine er blandt de få. Primus kan dog.få selv de mest besynderlige riffs til at swinge som en svensker på.vej hjem fra Helsingør, hvilket man også kunne opdage på.årets Roskilde-drøn. Derfor vinder Primus i sidste ende overlegent.over deres protegéer, sange eller ej. Storetåen må.simpelthen vippe med. Altså: Groovy, men bestemt ikke tuny. NB: The.Brown Album får en ekstra GAFFArulle for en af de bedste og mest.skramlede produktioner, jeg har hørt i umindelige tider.