The Experimental Pop Band
Discgrotesque

The Experimental Pop Band: Discgrotesque

Album / MNW
Udgivelse D. 24.02.1998
Finn P. Madsen

Navnet skal tages med en gran salt, alligevel formår trioen The.Experimental Pop Band at bygge en bro mellem alskens stilarter på deres.egen lille subtile måde, der ikke er til at modstå. Titlen.Discogrotesque kunne ikke være mere rammende for et eller andet.sted føles det som om, at bandet tager musikalsk pis på 80'ernes.glimmerdiscoscene uden på nogen måde at lyde som sådan. At.gruppen hører hjemme trip hoppens moderby Bristol høres derimod i.jævnlige glimt uden det på nogen måde bliver rendyrket..Boutique in my Backyard er slentrende slackerblues med hænderne.godt begravet i lommen og Chewing Gum Friends svæver rundt i.atmosfæren som sitrende hip hop. Gennem hele albummet brænder en.rød tråd af bandets svaghed for iørefaldende pop, men den.er ganske uortodoks lige som teksterne, der på den mest groteske.måde omhandler tvivlsomme eksistenser af hankøn og deres.fornedrelse af det modsatte køn. Som i Watch you cry om kvinden.der finder ud af, at hendes ven har en anden 'She takes his shirt off / He'll.cathc a chill / Lie very still / The bed sheets don't seem to smell right',.eller på Rocky Path, hvor Don Juan skal finde en god undskyldning.for hans for tidlige sædafgang 'I blame Barry White it was the other.night / We got so lovey dovey I came in such a hurry'. Discogrotesque er.et herligt og humørfyldt sted at sætte fødderne, hvor The.Experimental Pop Band leverer en yderst livgivende musik, der beviser, at det.ikke altid behøver at være mørkt og slæbende, selv om.man kommer fra Bristol.