luksus
Repertoire

luksus: Repertoire

Album / Lidocaine
Udgivelse D. 10.03.1998
Finn P. Madsen

Da luksus sidste år udgav deres debut-ep, var der bestemt grund til at.spidse ører. Her var et dansk band, som i deres søgen efter.små eventyrstemninger befandt sig musikalsk midt imellem drøm og.virkelighed. Et nyt kapitel tog sin begyndelse i dansk rock, og.fortsættelsen følger nu med den første langspiller.Repertoire, som bliver indfriet så såre smukt, at.gåsehuden vil stå året ud. Hvor debuten bejlede til den.engelske scene med bands som Cranes og Cocteau Twins, har gruppen så.talentfulde, som de er, været ude at samle appetit til at forny deres.eget udtryk. Det britiske slægter sig stadig på, dog mere som.indflydelseskilde til lyden, derfor er Chris Blair (Radiohead, Spiritualized).også et skræddersyet valg til mastering af albummet. I Mikael.Simpson (guitar, vokal) og Lise Westzynthius (vokal, klaver) har bandet to.yderst kompetente sangskrivere med flair for det originale og.stemningsbetonede. I luksus' univers handler det lige så meget om.sindstilstande; her er vemod, længsler og afsky ikke fremmede ord,.når de skal transformeres ind i musikken. På Waiting For The.Good Life og Hit-And-Run Driver viser bandet.nye sider af sig selv, her spilles vibrerende og rytmisk, hvor Georg Rune.Andersen (bas) og Henrik Vibskov (trommer) har haft jungle inde på livet,.mens den collageagtige Imagine komplet opslugende fører os.derhen, hvor drømmene aldrig holder op. Vokalerne på hele albummet.er absolut dragende, lyt blot på den storladne Mine For Keeps,.hvor Mikael Simpson synger sig op siden af Thom Yorke og El Dorado, hvor.Lise Westzynthius kun akkompagneret af klaver begiver sig ud i et ocean.på grænsen til det selvudslettende. Repertoire er lyden af.et band, der på deres søgen efter det uendelige ophæver tid.og sted uden at miste jordforbindelsen til det, som det hele drejer sig om,.musikken, og den er luksuriøs.