Storcharmør guider igennem tyve års hjerteflimmer

Rasmus Walter, Posten, Odense

Anmeldt af Adam Bouttai | GAFFA

Lidt over otte entrerer Rasmus Walter med sit fire personer store backing band. Applausen er typen, der uddeles blandt venner – og dem er der mange af denne lørdag aften i et relativt pakket Posten.

Stemningsfuldt bækken-build up, four-on the floor stortromme og flerstemmigt kor sikrer straks, at den store poplyd udfylder spillestedet under "Gaderne er tomme". Med samtlige af bandets medlemmer på kor overkompenseres for featuring artist Thomas Dybdahls forventelige fravær.

Walter er fra første moment storcharmerende kapelmester med nærværende charme. Der antydes tidligt generøs spilletid med ordene: "Vi ser hvad der sker. Vi har ikke specielt travlt," inden "Splitsekund" i al sin velkonstruerede levering sikrer organisk publikumsindlevelse.

Max Windings trommeteknikker giver et ekstra nøk opad på atmosfære-skalaen. Blødspidsede trommekøller på bækkenet skaber et tiltrækkende arbejdsklima for storladen tonalitet. Publikum rider på en bølge af oversvømmende vellyd under "Dybt vand". Læg dertil en stortromme, som insisterende gør fællesklap obligatorisk uden megen overtalelsesevne, mens samtlige strenge på scenen stresstestes. En super åbningssekvens er hermed trukket i land på bedste facon.

Publikumsfavoritter med adressen Grand Avenue
Sætlistens fire engelsksprogede numre bidrager til et betydeligt andet sæt end Walters solo-show på dette års 5700 Summer. ”Heart of Stone” giver første mulighed for, at mikrofonen trækkes fra stativet, mens tempo-håndbremsen også afprøves. Leveringerne af de to Grand Avenue-hits "Bullet" og "Take It As It Comes" er fine tilføjelser.  Men når det til gengæld er de eneste to fra karrierens første halvdel, må jeg godt konkludere: Walter er bedst og mest lyrisk relevant på danske strofer. Som fodnote kan nævnes, at den glimrende "Lige her lige nu" altså udgår, formodentligt til fordel for hyggesnak og håndbremse-sange.

The Wedding Singer Strikes Again
Walter får afvæbnende tituleret sig selv: ”The Wedding Singer”. Anekdoten om artisten med et bagkatalog fuld af hjertesorger, der dog alligevel bliver sagnomspunden bryllups-crooner, er et musikalsk paradoks.

Men hvis Walter er stemmen, man forelskes til, så lad det også være stemmen, men slår pjalterne sammen til over for kommunes befuldmægtigede eller Herrens ditto. Hans popularitet som gifteknivs-toastmaster er herfra dybt forståelig.

En anekdote om et par flækkede bukser i koncertens hede får mig til at skrive mig bag øret, at jeg ikke skal købe benklæder samme steds som Walter, Jullerup Færgebys Anton eller Lenny Kravitz. Rockstjerne-konventionerne får yderlige luft under vingerne med snak om stagediving, men det bliver selvsagt ved snakken.

Walters beige Jaguar gør klar til at brøle tråd af jævn til moderat ondskabsfuldhed. ”Gi’ slip” giver således mulighed for at give lidt slip og lade gribebrættet få sultansmadder. Et iørefaldende hook og flotte falsetter er fornemme punkter at fremhæve. Det er dog intet, der får blodet til at koge, men det er nu heller ikke meningen, at man skal brænde sig på serveringen.

Pop-efterpolering med ekkoeffekt
"Endeløst" sikrer fuld publikumsdeltagelse på adskillige a cappella-stykker. Henrik Hamilton trækker en solid solo på sin fyrretræsfarvede Strat. Under stroboskopets frekvenser afslutter bandet den ordinære spilletid på toppen af rocken. Det hitsikre popnummer viser sin store kvalitet, så det er bare synd, at det hele skal farves af cheesy ekko-effekter på vokalen. Var effekten blot brugt under denne sang, havde anmærkningen fyldt mindre, men den skurrede også tidligere under "Stoler blindt på dig".  Det lyder bare som et billigt trick – særligt taget i betragtning af at alternativet – det fire-personer flerstemmige kor har fungeret organisk og opløftende.

Encore-sekvensen begyndes på et cover af Kwamie Livs cover af Walters originaltrack. Babusjka-nummeret ”Finder vej” trækker følelserne helt uden på tøjet i soloformat med spindende Jaguar-strenge.

Med fuld bandbesætning lukker ”Knust glas”. Der sluttes med strofen ”Vi vender tilbage” på trackets metrik. Flot udført afslutning.

Guitarplektret knipses med rock-attituden i behold ud til publikum. Bandet kan tage imod deres applaus efter fremvisning af deres velsmurte live-maskineri med deluxe pop-efterpolering.

Hygge vs. stringens
Ens hjerte skal være støbt i en ganske hård stenart for ikke at lade sig storcharmere af Rasmus Walters nærværende pop. Det er en verden, hvor hjerte kunne rime på smerte, men opleves medrivende gennem bundsolidt håndværk og fremragende fejlfri lyd. Særligt bas-frekvenserne fra Martin Kærgaard Sandbergs fire-strengede er en fryd fra forreste til bagerste parket.

Hundrede minutter og lidt småpenge er ikke i overkanten for et tour-show. Seksten popnumre i almindelig radiovenlig længde bør dog efter al logik ikke fylde en time og fyrre minutter. Et argument, der understøtter påstanden om, at bagkataloget kan leveres mere optimalt, er Walters livealbum fra 2015. Det fremstår langt mere tonet og nybarberet i sit udtryk.

En trimning af eksekveringen ville dog givetvis tage en del af hyggeelementet væk – og muligvis skabt bål og brand blandt publikum. Hyggen er trods alt en essentiel og attråværdig del af musikerens virke. Det er et show til fans – og de får alle gummiknæ og hjerteflimmer med rigelig  popsnedkeri på toppen, men det kræver altså, at lytteren har hjertet på klem til heartthrob-pop af den radiovenlige art.

Rasmus Walter med band fortsætter tyve-års jubilæumstouren efteråret ud med datoer i Aalborg, Fredericia, Sønderborg og København.

Rasmus Walter-sætliste:
"Gaderne er tomme"