Tori Amos
Ocean to Ocean

Den erfarne sangskriver besynger lyset for enden af tunnellen

Album / Decca Records / Universal Music
Udgivelse D. 29.10.2021
Ole Rosenstand Svidt

Alene et blik på spillelængden fortæller lidt om, hvor Tori Amos befinder sig på sit 16. studiealbum, Ocean to Ocean. Med sine 47 minutter og 11 sange er albummet hendes til dato korteste – hendes udgivelser varer ofte over en time. Den relative korthed kunne tyde på et lettilgængeligt og koncentreret udspil, og det er også tilfældet, både tekstmæssigt og musikalsk.

Ocean to Ocean er tydeligvis inspireret af den allestedsnærværende coronapandemi og nedlukning, men det har, trods melankoli og vrede undervejs, en gennemgående optimistisk tone, med fokus på lyset for enden af den lange, mørke tunnel. Lyset strømmer ind helt bogstaveligt i teksten i åbningsnummeret, ”Addition of Light Divided”, og stemningen fortsætter, også selvom vi skal forbi eksempelvis sorgbearbejdelse på ”Speaking With Trees”. Amos’ tekstunivers, der tidligere har været metafor-mættet og let kryptisk, fremstår her helt klart, men stadig billeddannede, når hun synger om at mindes en afdød ven/slægtning ved at gemme vedkommendes aske under et træhus og om at håndtere et tab ved at tale med træerne.

Musikalsk er Ocean to Ocean præget af iørefaldende mid- og uptemponumre, hvor Amos’ hovedinstrument, klaveret, spiller en mindre fremtrædende rolle end på mange af hendes tidligere udgivelser, men det er der heldigvis stadig. Guitar, bas og trommer er til gengæld kørt i stilling, og på ”Devil’s Bane”, der kredser om en overgrebsoplevelse i et religiøst miljø – et velkendt miljø hos præstedatteren Amos – står en herlig dobro-guitar for en del af melodiføringen. Her møder vi et eksempel på den arrige Amos, som også kigger frem i det klimabevidste titelnummer med omkvædslinjen ”There are those who don't give a goddamn / That we're near mass extinction”.

Vi får dog også et par af Amos’ klassiske, inderlige klaverballader, hvor ”Swim to New York State” er en af albummets stærkeste stunder, og hendes udtryksfulde stemme er hele vejen lige så smuk, som den altid har været.

Med sine sange om seksuelt misbrug, stærke kvinder og manipulerende mænd har Tori Amos siden begyndelsen af 90’erne været foregangskvinde for de senere års MeToo-bevægelse og for sangskrivere som Courtney Barnett, Billie Eilish, Haim og mange flere. Ocean to Ocean viser, at hun 30 år inde i karrieren stadig har masser at byde på, også selvom Amos her er betydeligt mindre teatralsk end i sine yngre år. Gamle fans vil elske udspillet, og nye kan sagtens stå på her.