Väsen
Världens Väsen

Väsen: Världens Väsen

Album / Xource / MNW
Udgivelse D. 10.03.1998
Jens Villy Pedersen

...I salen er stemningen magisk. Mørkt blåt dæmpet lys og.klangen af orientalske toner forenes og siver som røgelse rundt iblandt.de stående skikkelser. André Ferrari sidder koncentreret på.sin darbuka og spiller rytmemøstre med fingrene, mens foden holder.grundpulsen. De tre andre medlemmer af supergruppen Väsen spiller.knivskarpe riffs på guitar, nyckelharpe og altviolin... Det er ikke.indisk musik, men ny svensk folke-/verdensmusik spillet af nogle af de bedste.indenfor genren. Det specielle svenske instrument nyckelharpen, spillet af Olov.Johansson, har en karakteristisk sprød klang, som blander sig smukt med.Mikael Marins mørke og bløde altviolin. Roger Tallroth.akkompangerer på guitar med skiftende rytmiske figurer og baslinier..Väsen startede som trio - nyckelharpe, altviolin og guitar/mandola - med.at spille svenske folkemusik, arrangeret under inspiration af pop- og.rockmusik. Senere havde Väsen en sideløbende karriere som delgruppe.i den svenske pop/folkgruppe Nordman, Sveriges svar på Lars Lilholt Band,.som bl.a. blev årets hit i 1994 med over 100.000 solgte cd'er. Efter 4.Väsen-cd'er udvidede gruppen i 1997 med percussionisten André.Ferrari, som har været med til at skabe lydbilledet på den nye cd..Alle melodier er egne kompositioner med tydelige relationer til folkemusikken.og med en klar akustisk lyd. Men attituden og tonesproget er helt moderne og.mangefacetteret. Fra akustisk technobeat i Kapten Kapsyl over indisk.inspiration i Shapons Vindaloo til middelalderpolska i Såld Och.Solde. Helt ny musik, der er svær at sætte i bås og som.rykker som bare faen.