Inside The Whale
Rebeller Uden Sag

Inside The Whale: Rebeller Uden Sag

Album / Sony Music
Udgivelse D. 23.06.1999
Jan Opstrup Poulsen

Forskellige trends går sjældent hen over hovedet på unge.danske bands. Inside The Whale var selv med, da den nye bølge af unge.danske rockbands slog igennem med grunge og energisk hardrock. Et såkaldt.generationsskift i dansk rock, der dog aldrig udmøntede sig i et.egentligt skift, da stilen hurtigt gik af mode. .Det nyeste skift i dansk rockmusik er den pludselige og overvældende.interesse for det danske sprog blandt de yngre musikere, der traditionelt set.altid har bekendt sig til de engelske gloser, da drømmen om et.internationalt gennembrud kan være svær at realisere på.dansk. .Hvalerne følger fint op på denne trend på deres tredje.album. Den internationalt orienterede energirock er fuldstændigt droppet.til fordel for en genkendelig dansk rocklyd og så selvfølgelig.indførelsen af det danske sprog. .Det er sanger og guitarist Marcus Winther-John, der har skrevet de danske.gloser, og det er bestemt ingen ubetinget succes. Først og fremmest har.Inside The Whale nemlig et budskab, der siger, at 90'ernes ungdom ingen.budskaber har. De er rebeller uden en sag. Det føler Marcus Winther-John.sig tydeligvis lidt forarget over og konkluderer noget forhastet, at der heller.ikke rigtig er nogen revolution at deltage i. Nyheden om den blaserte ungdom er.efterhånden en meget gammel og udslidt nyhed, der sjældent har hold.i virkeligheden, hvis man altså ikke lige selv tilhører en lukket.inderkreds..Det ellers prisværdige forsøg på at tilføre den.danske musikscene et skud rock i midterrabatten fortaber sig også i en.let fordøjelig dansk knækprosa og en stilsikker, men anonym.danskrock, der har en umiskendelig efterklang af 80'er-lyd. Rebeller Uden.Sag er måske afklaringens øjeblik for Inside The Whale, men.den selverkendende stil kan være patetisk at lægge øre til.