Joan As Police Woman/Tony Allen/Dave Okumu
The Solution Is Restless

ANMELDELSE: Lækker og overbevisende fusionsleg fra Joan Wasser og musikalske venner

Album / PIAS
Udgivelse D. 05.11.2021
Jan Opstrup Poulsen

Nu skal en anmeldelse af Joan As Police Woman ikke handle om Damon Albarn, men det er svært ikke at indlede med den engelske musikalske begavelse, der har mere end en finger med i The Solution Is Restless. Han medvirker dog kun på en enkelt sang, men Joan As Police Woman har indspillet og skrevet sammen med Damon Albarn til Gorillaz på det seneste, og så var han manden, der introducerede hende til den nu afdøde trommeslager Tony Allen. Og The Solution Is Restless blev vist de sidste indspilninger fra den nigerianske trommeslager, der af flere er blevet udråbt som skaberen af afrobeat.

Damon Albarn var mere end bare vild med Tony Allen, og i denne nye trio indtager han da også en absolut hovedrolle med sit overlegne trommespil, der bestemt og underspillet sætter tonen og retningen i samtlige af melodierne. Det er så op til Joan As Police Woman og guitaristen Dave Okumu fra indie-soulbandet The Invisible at fylde på. Albummet er skrevet og indspillet af de tre sammen, og alle formår at få det bedste fra sig selv ind i sangene. Det er velkendt flydende Joan As Police Woman sat sammen med en rund og snigende soul, hvor afrobeatet flere steder er det bærende element. Ligesom det levende trommespil er stærkt nærværende i lydbilledet, så står Dave Okumus guitar knivskarpt, om det så er et en fuzzy soultone, eller den holder afrobeatet kørende.

The Solution Is Restless holdes i en klar og drømmende lyd, hvor meloditonen er en konstant størrelse, mens instrumenterne arbejder med variationerne. Og her i det stille sker der en hel del, hvis man har øre for detaljen.

Albummet lægger stærkt fra land med den otte minutter lange ”The Barbarian”, der flot indkapsler de fornemme dyder på albummets sange med et eminent trommebeat, der holder melodien i et jerngreb, og hvor der langsomt fyldes musikalsk på, mens Joan Wasser messer med en sjælden hengivelse. Sangen er noget af en kraftpræstation.

At Damon Albarn lige synger med på ”Get My Bearings”, falder helt naturligt i dette legesyge musikalske univers, og med ”The Love Has Got Me” rammer trioen endnu et højdepunkt i en snurrig og omskiftelige melodi og et fornemt vokalarbejde.

The Solution Is Restless er fusionsmusik, når den giver bedst mening. Og Tony Allen. Hans minde står stærkt.