Liberty
Moon Child Set On The Sun

ANMELDELSE: Vellyd af den lidt for bløde slags

Album / Fickle Binge Records
Udgivelse D. 05.11.2021
Kristian Bach Petersen

Dette andet udspil fra Mattias Kolstrup er skabt i hælene på de otte skæringer, der dannede grundlaget for den tidligere Duné-forsangers debut, Haven’t Felt This Great Since 1988, der landede for godt halvandet år siden, men det er, som om dette andet udspil ikke helt har samme punch som den første runde. Ikke fordi det ikke er gode numre, for det er det egentlig. Det er mere, at Moon Child Set on the Sun har fået alle de virkelig pæne numre, mens det vilde og sprælske var med i runde et, og fordi de er skabt så tæt på hinanden, er det umuligt ikke at trække linjer til forgængeren.

Således er albummet pakket med bløde popnumre som åbningsskæringen ”The Last Time”, der med smooth, næsten caribisk vibe smyger sig kælent ind på én. Samme stemning dukker op på ”What’s Going On”, og den 80’er-synthede ”Playing in the Sun” er heller ikke langt fra samme rille, hvor særligt rytmesektionen er helt nede i tempo, imens M.I.L.K. supplerer med soulet vellyd. Og igen på ”Back from the Moon” afleverer Kolstrup sin fine vokal hen over vuggende beats og sikker popproduktion. Man savner i den grad noget vildskab og en overraskende huggen i en guitar. Et eller andet til at bryde lydbilledet!

Mest markant stikker singleforløberen ”Troye Sivan” ud. Pulsen på denne ode til den sydafrikanske skuespiller og musiker er hævet, og det fine lille guitarriff, der kører på omkvædet, er spot on. Desværre står nummeret, sammen med popperlen ”Turning Back Time”, lidt alene, og hvor både ”Doom and Gloom”, ”1988” og ”Come a Little Closer” fra album-pseudotvillingen stadig står helt klart i denne anmelders bevidsthed, er der ingen af de nye numre der, trods intensiv lytning, rigtig har bidt sig fast. Det er på ingen måde, fordi det er dårligt, tværtimod er det nærmere for pænt og glat.