mags
happimess

ANMELDELSE: Der må gerne snart kradses lidt i den polerede facade

EP / Warner Music
Udgivelse D. 15.10.2021
Josephine Andersen

I 2019 udkom debut-ep’en, sidste år fulgte et fuldlængde album, og her ret præcist et år senere ligger der endnu en ep klar fra den unge danske sanger og sangskriver mags. Produktiviteten fejler absolut ingenting, og det samme kan siges om de minimalistiske popsange, der kommer fra hendes hånd. Og som så ofte før i (pop)musikkens verden er omdrejningspunktet på happimess den forbandede kærlighed og de op- og nedture, der følger med.

Nye sange på gamle flasker

Selvom der efterhånden er meget godt at vælge imellem, når man stikker hånden dybt ned i den store skuffe med scandipop, er der alligevel aldrig rigtig nogen tvivl om, hvordan en mags-sang er skruet sammen. Den minimalistiske produktion, de opmærksomme tekster og den stringente finish har indhyllet alt, hun har udgivet, og gør sig også gældende på den nye ep.

Som et knips lige i øregangen starter ”i can’t get over you” med sin tunge elektroniske bas et kvarters musik fyldt med karismatiske fortællinger og tydelige 00’er-girlband-referencer. Hvis ikke det var, fordi teksten tog udgangspunkt i en mere moderne teknologisk tidsalder, kunne dette nummer sagtens have været på en Atomic Kitten-plade i 2003, og den lidt britiske retrolyd fungerer generelt meget fedt sammen med den afpolerede danske produktion.

Skulle man komme med en lille anke, ville det være, at der mangler lidt adspredelse i mags’ udgivelser. Både conversations i’ve had with myself fra 2019, mags fra 2020 og nu happimess kredser meget om den samme kerne og kunne principielt set udspringe fra én jam-session i øveren. Det, der skiller sig mest ud på seneste ep, er nummeret “am I in love?”, der har et helt andet og meget interessant mørkt twist, der giver en ekstra dimension til sangerindens musik, som fungerer sindssygt godt, men som også bliver tiltrængt efter de mange, ensporede polerede popmelodier.