Billy Bragg & Wilco
Mermaid Avenue

Billy Bragg & Wilco: Mermaid Avenue

Album / Warner
Udgivelse D. 06.08.1998
Finn P. Madsen

Da den amerikanske sanger og sangskriver Woody Guthrie døde i 1967,.efterlod han en sangskat af uindspillede numre, der aldrig så dagens lys.på grund af Guthries nedbrydende sygdom. Tekster, han blev ved med at.skrive på indtil sin død, men musikken tog han desværre med.sig i graven, da den kun eksisterede i hans hoved. På opfordring fra.Guthries datter Nora, der leder et arkiv over de tusinder af efterladte.tekster, er den engelske politisk bevidste sanger Billy Bragg og et af de mest.talentfulde navne i ny amerikansk roots-rock, Wilco, blevet sat på den.umulige opgave at søsætte disse næsten urørlige.tekster med musik. Et valg, som viser sig at gøre al tvivl til skamme,.for selv om Guthrie har inspireret alt lige fra Dylan til U2, klarer Bragg og.Wilco skærene med oprejst pande. Især Wilcos sangskriver Jeff.Tweedy har forstået at gøre disse tekster til levende billeder med.sit fine melodimageri og indlevelse for det personlige på Mermaid.Avenue. Når Tweedy begiver sig ud på kærlighedens sti,.bliver det ganske hudløst, som den hvileløse og på samme.tid fortabte romantiker, han er. Den travende folker California Stars og.storslåede One By One emmer af hed poesi, savn og brudte.løfter, mens den sørgmodige At My Window har Guthrie lige.på kornet bundet til sengen på sit sygeleje. De politiske.iagttagelser står Bragg for, sangene fungerer i sig selv fint, men.teksterne om revolte og fagforenings-skærmydsler virker noget.forældede. Derfor er det også befriende, når Bragg.fremfører den lille kærlighedshymne Ingrid Bergman og den.flotte afslutter The Unwelcome Guest om skellene mellem rig og fattig,.hvor de intense korharmonier mellem Bragg og Tweedy giver varige.kuldegysninger. Mødet mellem Guthries tekster og en generation af nye.sangskrivere giver et tydeligt billede af denne provokatørs betydning.for den amerikanske roots-rock her i sluthalvfemserne, så tag med Bragg.og Wilco på et historisk tilbageblik ned gennem Mermaid Avenue,.den gade på Coney Island i Brooklyn, som var Guthries hjem gennem et helt.liv.