Transistor
Transistor

Transistor: Transistor

Album / Virgin
Udgivelse D. 06.08.1998
Finn P. Madsen

Det ser ud til, at trioen Transister på debuten i eget navn har fanget.den rigtige frekvens til en transmission af ørehængere linet op.på samlebånd. Efter at være blevet opdaget af en lokal Los.Angeles-DJ, der kørte deres demo-cd i nonstop rotation, stod.pladeselskaberne i kø for at få fat i bandet. Et transatlantisk.sammenrend, som består af den engelske sangerinde Keely Hawkes, skotten.Gary Clark (guitar, samples) og amerikaneren Eric Pressly (bas, samples) har.fået bandet til at frembringe et yderst lytteværdigt udspil, hvor.ordet hitpotentiale bliver frekventeret heftigt ud i æteren på.næsten samtlige 11 sange. Transisters debut er en velproduceret.affære, hvor sampleren fungerer som en strategisk rytmesektion, mens.Keely Hawkes' vokal sørger for et strøg af menneskelig touch. Ved.de første par gennemlytninger lyder Transister som en miniput-udgave af.Garbage. Det glemmes hurtigt efter et par omgange i afspilleren, for kan man.skrive iørefaldende sange som de, der bliver serveret her, er alt.næsten tilgivet. Keely Hawkes besidder i forhold til kollegaen Shirley.Manson en uskyldig lillepige-vokal, hvor hun på overfladen udgiver sig.som den jomfruelige; dog lurer underlivets begyndede kriblen lige om.hjørnet. På Look Who's Perfect Now, Weather Boy og Day #.1 spilles der langsomt op til omkvædene, som rammer klokkerent med.deres strømførende guitarudslag. Omvendt er der afslutteren.Flow, der slikker én ømt i øret med sin hviskende.vokal og drømmende guitar med rumklangseffekt, der får stjernene.til at glimte. Lysten til endnu en runde på den frekvens, Transister.befinder sig på, er nærliggende, spørgsmålet er.selvfølgelig bare, hvor længe det varer, før de bliver.taget for tyveri.