Jimmy Cliff
Journey Of A Lifetime

Jimmy Cliff: Journey Of A Lifetime

Album / Island Jamaica / Universal
Udgivelse D. 22.06.1999
Henrik Bæk

Siden gennembruddet i 1962 har Jimmy Cliff, der i år fylder 50 år,.været en af de fineste musikalske ambassadører for Jamaica, selvom.han med årene har haft en tendens til at svigte reggaerødderne til.fordel for den mere salgssikre pop. Dette kom tydeligt til udtryk på det.Grammy-indbringende album Cliff Hanger fra 1986, hvor han blandt andre.benyttede musikere fra Kool & The Gang. Ind imellem har han optrådt i.flere film, heriblandt reggae-kultfilmen The Harder They Come (1972) og.Club Paradise (1987), ligesom han har indsunget titelmelodien til Walt.Disneys Løvernes Konge og I Can See Clearly Now til filmen.Cool Runnings fra 1993. Sidste år fik han tilkendt ordenen.Honourable Doctor som anerkendelse for sit arbejde med udbredelsen af.jamaicansk musik og kultur. På Journey Of A Lifetime reflekterer.Jimmy Cliff - med uimodståelig sangmæssig selvsikkerhed og.sædvanlig evne til at skrive meningsfyldte tekster om jordens fremtid -.tilbage på sin snart 40-årige karriere som sanger. Cd'en er i.modsætning til Jimmys mange tidligere albums indspillet på Jamaica.med en række af reggaemusikkens dygtigste musikere bag instrumenterne, og.alle 16 numre indeholder den samme positivitet og det samme.gåpåmod, der har kendetegnet Jimmy Cliff siden indspilningen af.You Can Get It If You Really Want fra 1971. Cd'en er yderst.helstøbt, flot produceret og indspillet med ægte instrumenter med.en nærmest minimalistisk brug af computerteknologi, hvilket giver cd'en.en lækker autentisk lyd. Ligesom Jimmy Cliffs eget livssyn er Journey.Of A Lifetime med sine små musikalske underværker en positiv.manifestation udover det sædvanlige og må betragtes som en af Jimmy.Cliffs bedste udgivelser i lang tid. Cd'en vil med sine fremadrettede.energiudladninger bringe os et godt stykke på vej ind i det næste.millennium og bekræfter såmænd blot historien om, at.musikalske bedstefædre bare bliver bedre med årene!