Asger Techau
Levels

Højstemt elegance i sin egen form

Album / Four Leaf Clover
Udgivelse D. 28.10.2021
Jan Opstrup Poulsen

Som soloartist er Asger Techau et ualmindeligt formfuldendt indslag på den alternative rockscene, selvom han i den bredere offentlighed er mere kendt som trommeslager i Kashmir. Men siden 2016 har han gjort sig som sanger og sangskriver i eget navn, hvor han også håndterer guitaren. Og med sit tredje album understreger han sin sans for det let søgende i en højstemt og stilsikker sangskrivning.

Som sanger og sangskriver går Asger Techau på Levels efter et lidt altmodisch udtryk, hvor den prægnante lyd kaster krogen ud efter ikoner som David Bowie og Lou Reed, og undervejs bliver der toppet op med lyden af new romantic, når sangene går i uptempo. Det lyder aldeles fremragende på ”No Better Times”, der fint indrammer Asger Techaus kvaliteter i en legesyg, men også stramt kontrolleret melodi, hvor de musikalske enkeltpræstationer står tydeligt. Der tilsættes lidt ekstra elektronisk kølighed i ”Highkicks and Gunshots”, mens det bliver rigtig retro i den stort favnende ”Flawless”, der trækker på lyden af Human League og Spandau Ballet.

Vi er med andre ord nogle år tilbage i tiden, når det kommer til de musikalske præferencer hos Asger Techau. Men han formår at gøre det tidløst på sin egen facon, som ligger milevidt fra nyere danske kunstnere som Jung og The Minds of 99, der ellers trækker lidt på det samme musikalske dna. Her vælger Asger Techau klogelig – og klædeligt – at stå ved sig selv og ikke løbe efter tidens toneangivende klang, men graver i stedet et par spadestik dybere ned i eget ståsted. Man er vel kunstner, lyder det nærmest i lydsporene på albummets elegante sange, så man ikke er i tvivl om sangskriverens integritet.

Og kedeligt bliver det aldrig i det snurrige musikalske univers, der veksler mellem det afmålte og de større anlagte melodier, mens der undervejs også stikkes af i den hurtige guitarsang ”Shutter”. Og lægger man det hele sammen, så er vi måske ikke overraskende meget tæt på Kashmirs tilgang til sangskrivningen. Men bare med forskellige udtryk.