Oasis
The Masterplan

Oasis: The Masterplan

Album / Creation
Udgivelse D. 23.06.1999
Finn P. Madsen

Mens vi venter på, at britisk rocks Goliat, Oasis, skal komme ned fra bjerget med den næste åbenbaring, må vi nøjes med et album med den brovtende titel The Masterplan, med 14 b-sider, som er valgt delvist af bandets store fanskare på deres officielle website og selvfølgelig af the mastermind himself, Noel Gallagher. Når regnskabet skal gøres op, har Oasis - set med musikalske briller anno 90'erne - egentlig ikke tilføjet noget nyt andet end en frisk og flabet tilgang til traditionel guitarrock, der tager sit udgangspunkt ved forfædrene i The Stones, Beatles og Kinks. Trods de klare hitkvaliteter på deres sidste og tredje album Be Here Now kunne det ikke fornægtes, at bandet virkede som låst fast i forbilledernes skygge, og at fornyelsen virkede trængende nødvendig. Derfor tilføjer The Masterplan heller ikke noget nyt til billedet af Oasis og tjener ikke noget andet formål end at tilfredsstille sultne fans, der mangler disse b-sider til samlingen. Albummet er Oasis, som vi kender dem: brusende guitarsider, Liams vrængende vokal og den dynamiske rytmesektion til at banke de solide sange sammen. Eneste undtagelse er det smukke titelnummer med ømt skitserende akustisk guitar, Sergeant.Pepper-strygere og englehorn, her anes en trang til at udforske nye territorier, men igen på inspirationskildernes præmisser. Derfor er det spændende, hvad Noel Gallaghers musikalske træk er til det kommende Oasis-album, der er planlagt til at udkomme lige inden årtusindskiftet. Indtil videre må verden nøjes med The Masterplan, der ikke flytter de vises sten i en ny retning.