Alanis Morissette
Supposed Former Infatuation Junkie

Alanis Morissette: Supposed Former Infatuation Junkie

Album / Warner
Udgivelse D. 23.06.1999
Jan Opstrup Poulsen

Den canadiske sangerinde Alanis Morissette bærer på et tungt kors, der hedder Jagged Little Pill. Hendes millionsælgende gennembrudsalbum fra 1995 var et af de albums, som gav genlyd verden over. Jagged Little Pill udemærkede sig med en række hidsige.rocksange og melodisk stærke ballader, der tegnede et nuanceret billede af en temperamentsfuld sangerinder. Supposed Former Infatuation Junkie lever ikke op til forgængeren, selv om hun allerede har hittet gevaldigt med den udtryksfulde Thank U, der netop stiller skarpt på Morissettes bedste kvaliteter som en stærk ballademager. Albummet har sine tordenskrald i sange som Baba, So Pure og Front Row, men hun lægger.hovedvægten på de store og bevægende ballader, der er svulstige og undertiden grænsende til det patetiske. Og netop her kommer det tunge kors ind i billedet. Morissette skal leve op til en rolle som den udfarende og ublufærdige sangerinder, der med overbevisende troværdighed sang Is she perverted like me?/Would she go.down on you in a theater? i megahittet You Oughta Know. På Supposed Former Infatuation Junkie smerter mange af sangstroferne stadig som piskesmæld, men dog uden den samme effekt som på Jagged.Little Pill. Men albummet er også en mere rugende og urovækkende plade, hvor tvivlen nager i de mange smukke anslag, som balladerne byder på. Supposed Former Infatuation Junkie er også på mange måder en antirockplade i sin vidtstrakte søgen efter nye toner og.en mere moderne indgang til den musikalske udlevelse. Det er en mere dæmpet Morissettte vi hører, men hendes sang er ganske enkelt en imponerende kraftpræstation, der heldigvis skærer klart igennem overvægtige ballader og tunge guitarriffs. Lyt blot til den.afklædte That I Would Be Good og stilfuldt smukke One. Bare.ærgeligt, at albummet absolut skal pakkes ind i en overdimensioneret.produktion.