Joni Mitchell
Archives vol. 2: The Reprise Years (1968-1971)

Udsøgte udgravninger fra det monumentale Mitchell-arkiv

Box / Warner Music
Udgivelse D. 12.11.2021
Espen Strunk

Det er gode år for Joni Mitchell-fans. Det er ganske vist 14 år siden, hun sidst var aktuel med nyt materiale, og helbredet er naturligt nok heller ikke, hvad det har været hos den i dag 78-årige sanger/sangskriver-legende. Til gengæld har hun så åbnet arkiverne og det seneste års tid givet os to store bokssæt – startende kronologisk med begyndelsen på Joni Mitchell Archives – Vol. 1: The Early Years (1962-1967), efterfulgt af en samlet boksudgivelse af de første fire studiealbum under titlen The Reprise Albums (1968-71).

Det nye bokssæt tager – som titlen antyder – den kronologiske tråd op og præsenterer en veritabel skattekiste af hidtil uudgivne optagelser fra de vigtige år fra albumdebuten med Song to a Seagull og frem til mesterstykket Blue, som udkom i sommeren 1971. I alt fem cd'er med en blanding af demoer, studieouttakes, radio- og tv-optrædener og ikke mindst nogle særdeles stærke liveoptagelser.

På Disc 1 lægges ud med en række hjemmeoptagelser, herunder to demoversioner af ”Midnight Cowboy” - skrevet til filmen af samme navn, men aldrig brugt. Herefter – og naturligt nok i bedre lydkvalitet – får vi en håndfuld outtakes fra indspilningen af debutalbummet i Sunset Sound, Hollywood, mod slutningen af januar '68. Herfra får vi også et tidligt take på klassikeren ”Both Sides Now”, som i første omgang blev indspillet og udsendt af kollegaen Judy Collins og første udkom i Mitchells egen version på hendes andet album, Clouds, året efter. Efter studieoptagelserne fra L.A. rykker vi hjem i veninden Jane Luries Manhattan-lejlighed, hvorfra flere dagligstue-indspilninger er spredt udover boksens ekstensive trackliste.

Disc 2 er helliget en publikumsoptagelse af Mitchells show på Le Hibou Coffee House i Ottawa – indfanget af en vis Jimi Hendrix, som sad på første række med en båndoptager og optog koncerten. I alt 22 sange, bundet sammen af småsnak fra scenen – og i direkte forlængelse af koncertoptagelserne fra Canterbury House, Michigan, som var inkluderet på den første boks og også er udkommet som separat livealbum. Det er stadig stemningen fra midttressernes folk-revival og kaffehuse, snarere end den varme hippie-vibe fra Laurel Canyon og omegn, som Mitchell snart skulle blive en nærmest eksemplarisk ambassadør for.

Disc 2 finder dog også plads til endnu en hjemmeoptagelse, hvor Mitchell blandt andet deler tanker om sit (dengang uudgivne) andet album, inden vi får tre sange fra Mitchells besøg hos BBCs John Peel – introduceret af den legendariske radiomand selv (”as a songwriter, she plays yin to Bob Dylan's yan”, som han formulerer det).

En liveoptagelse fra Carnegie Hall, februar 1969, fylder hele Disc 3, mens Disc 4 blandt andet byder på studieouttakes fra Clouds-indspilningerne i Los Angeles i foråret '69 og Mitchells besøg i det populære Dick Cavett Show i august. Mitchell var gæst sammen med The Jefferson Airplane og Crosby, Stills & Nash, og sammen med den ikoniske vært diskuterede de den just overståede Woodstock festival – regulær tv-historie. Her får vi Cavetts interview med Mitchell samt fire veloplagt leverede sange, inklusive ”For Free” fra hendes endnu uudgivne treer, Ladies of the Caynyon, som udkom det følgende forår. Og så er vi videre, til en demosession for netop Ladies of the Canyon, hvorfra vi får Mitchells ”Woodstock” i en tidlig udgave fra efteråret '69.

Siden får vi også en version af titelnummeret, inklusive cello, inden Disc 4 slutter af med tidlige versioner af ”California” og ”A Case of You” fra de studiesessions, som blev til albummet Blue – Mitchells hovedværk fra 1971. Kronen på værket er Disc 5, med yderligere Blue-outtakes og en længere BBC-optagelse fra efteråret '70 med James Taylor som special guest.

Næste gang må turen så være kommet til perioden fra For the Roses (1972) til Court & Spark (1974). Jeg glæder mig allerede.