Placebo
Without You I'm Nothing

Placebo: Without You I'm Nothing

Album / Hut Records
Udgivelse D. 23.06.1999
Finn P. Madsen

Da den engelske trio Placebo i 1996 udgav debuten i eget navn, var det ikke.så meget musikken, der blev fokuseret på, men derimod en lille.spinkel person med mørkt farvet page hår, dådyr øjne.med lange vipper og munden med den skarp optrukne læbestift. Navnet er.Brian Molko, og han er sanger, guitarist og sangskiver i ovennævnte, og.med bandets andet udspil Without You I´m Nothing er teatersminken.langt fra krakeleret, iscenesættelsen er perfekt og Brian Molko.fortsætter sin leg som den androgyne lookalike, hvor dekadencen og de.biseksuelle tilnærmelser for lov til at herske som en.læderbestøvlet dominans. Noget som Molko på den tyste.ballade Ask For Answers bekender sig til 'These bonds are shackle free,.wrapped in lust and lunacy', mens det pompøst stormfulde titelnummer.tilkendegiver de personlige omkostninger ved denne udsvævende.livsførelse 'I´m unclean a libertine, and every time you vent your.spleen, I seem to lose the power of speech'. Og sådan er der masser af.små bizarre historier om kærligheden parret med underlivets.glæder på Placebos andet udspil, hvor Molko på.forførende vis får en til at tage med på en lytter. Gruppens.bidrag til filmen Velvet Goldmine med T. Rexs 20th Century.Boy har i små doser sat sine spor musikalsk som på den.glamriffende Pure Morning og Scared Of Girls, hvis skarpladte.støj rammer som metalliske projektiler. Men det er i balladerne at.Placebo hersker, her er Molkos udsøgte vokal, de smukt opbyggede.arrangementer enevældige i en verden, hvor intet er som det ser ud til..En konklusion Molko i afslutnings nummeret Burger Queen når frem.til 'It takes him all day to get an errection, things aint what they seem makes.no sense at all'. Placebo leger på Without You I´m nothing.med begreberne og måske er Molkos image heller ikke det som det ser ud.til, når lyset slukkes, men indtil da skal bandet nok forføre.mangt og mange.