Eagles
Live at the Forum '76

Ørne på himmelflugt

Album / Rhino Records
Udgivelse D. 12.11.2021
Espen Strunk

For et års tid siden udgav de arketypiske vestkyst-rockere Eagles et bokssæt med en 2018-optagelse fra The Forum i Los Angeles. Jeg lyttede, anmeldte og forsøgte at være rimelig – mens jeg inderst inde ville ønske, jeg havde siddet med en liveoptagelse fra gruppens storhedstid i 1970'erne.

Den kommer så nu, i skikkelse af dette fuldstændig fremragende livealbum fra gruppens absolutte klimaks, på hjemmebane i september 1976, hvilket vil sige lige mellem udgivelsen af det storsælgende opsamlingsalbum Their Greatest Hits (1971-75) – det bedst sælgende album i USA nogensinde – og hovedværket Hotel California, som kom på gaden i december '76.

Joe Walsh havde erstattet Bernie Leadon på vokal og guitar året forinden, og bandet er i historisk storform på disse indspilninger, hvor det hele går op i en højere enhed, og vi får tidlige liveversioner af "Hotel California" og "New Kid in Town" såvel som udpluk fra de foregående plader. På sætlisten er således titelnummeret fra One of These Nights (1975), ”Already Gone” fra On the Border samt "Take it Easy" fra debutalbummet, som fungerer som medrivende åbningsnummer her.

Koncerten har tidligere været udsendt på cd som en del af Hotel California 40th Anniversary Edition i 2017. Nu får vi den så fornuftigvis i smagfuld indpakning som selvstændig dobbelt-lp, hvor den fjerde pladeside er uden lyd, men med omslagets artwork indgraveret i vinylen. Det er naturligvis en smagssag, om man måtte foretrække gruppens mere country-orienterede lyd på det første par plader.

Personligt vil jeg vove den påstand, at Eagles næppe har lydt bedre, hverken før eller siden, end de gør på disse velbevarede, 45 år gamle optagelser. En særdeles velkommen tilføjelse til pladesamlingen.