Rachid
Prototype

Rachid: Prototype

Album / Universal
Udgivelse D. 23.06.1999
Henrik Bæk

Med sin underfundige blanding af trip hop, punk, ambient, rock, indisk musik,.britisk drum'n'bass, jungle, gospel og soul får den kun 24 årige.amerikaner Rachid sin musikalske debut med cd'en Prototype. Rachid er.søn af Ronald Bell, der tidligere som producer var manden bag den.skelsættende pop/R&B-gruppe Kool & The Gang, men Rachids musik er.mere inspireret af musikere tilhørende hans egen generation, heriblandt.Prince, Kurt Cobain, Bauhaus, A Tribe Called Quest og Sonic Youth. Cd'en er da.heller ikke produceret af hans erfarne far, men derimod af otte forholdsvis.ukendte producere, der med den samme fællesnævner, at.eksperimentere med musikken som udtryksform, på glimrende vis supplerer.Rachids egen søgen efter nye musikalske horisonter. Numrene.Ghostcalling og Evil vidner om Rachids opvækst i et hjem.præget både af musik og spiritisme, og hvor hans egen.søgning efter et kristent fællesskab med et musikalsk standpunkt.gav ham den livsbekræftende gospelsound, der bæres igennem på.samtlige cd'ens 12 numre. På nummeret Prodigal Pete genskaber.Rachid fortællingen om Bibelens fortabte søn, der i en moderne.udgave vandrer rundt i byens gader, og de på nummeret anvendte ambiente.lydbilleder og brugen af metalliske segmenter fra industriens verden bibringer.nummeret et næsten filmisk udseende. Om Prototype samtidig er.prototypen på fremtidens musikalske sammensmeltning af flere musikalske.genrer fra vidt forskellige verdensdele skal stå usagt, men under alle.omstændigheder er Rachids lovende debut et yderst spændende og.provokerende anderledes bekendtskab, der såvel tekstmæssigt som.musikalsk fremstår visionært og nyskabende.