Laura Illeborg
Sværger & Lover

Laura Illeborg: Sværger & Lover

Album / CMC
Udgivelse D. 23.06.1999
Jan Opstrup Poulsen

Laura Illeborg kom i 1996 med det overbevisende album Lyv Mig Natten.Lys, der åbenbarede en ny dansk sangerinde, som havde både mod.og evne til at indarbejde den nordiske visetradition i en flygtig og.eviggrøn popmusik. Hendes solodebut udmærkede sig først og.fremmest ved en række entydige popsange, der simpelthen var født.underlægning til den lyse nordiske sommernat..Disse lyse sommernætter har vi ikke set meget til denne sommer, men det.er næppe årsagen til, at Laura Illeborg på Sværger.& Lover har dæmpet den flygtige pop til fordel for en mere.rummelig og organisk popmusik. Illeborg svigter dog på ingen måde.sit musikalske udgangspunkt, men tager sig denne gang god tid i melodierne og.forstår at kæle for detaljerne. Derfor er Sværger &.Lover også et langt mere modent og udfordrende album, der for alvor.placerer Illeborg i det danske musiklandskab som en af vores ypperste.sangskrivere og sangerinder. .Sværger & Lover er lyden af en sangerinde, der er blevet sin.egen formåen bevidst og forstår at udnytte denne værdifulde.viden fuldt ud. Hun synger med både et glimt i øjet og ægte.sårbarhed i en række formfuldendte sange, der runder de nære.emner i en forførende poetisk form. Der er fnuglette hitsange som.Himalaya og Huller I Luften, men man finder også flere.mørke lag i sangskrivningen, hvor den rugende titelsang Sværger.& Lover står sig flot..Illeborg har på Sværger & Lover allieret sig med de.musikalske feinschmeckere Jacob Andersen, Niels Dahl, Niels Ratzer og Jens og.Peter Helleman, hvor de tre sidstnævnte med kyndig og tilbageholdende.hånd har produceret. At albummet er produceret på Illeborgs.præmisser høres tydeligt, da alle forstår at underspille.deres musikalske rolle, så de rene sange fremstår helt klare og.nøgne. Med Sværger & Lover indvarsler Laura Illeborg.sammen med Randi Laubek et tiltrængt generationsskift af kvindelige.danske sangskrivere.