ibens
Maskulin

ibens: Maskulin

CD / EMI-Medley
Udgivelse D. 23.06.1999
Jan Opstrup Poulsen

Der var tæt på at gå inflation i superlativerne, da den.københavnske undergrundssucces ibens sidste år udgav deres.særegne debutalbum. Begrebet danpop blev lanceret, og overraskende for de.fleste var publium med i stor udstrækning. Næsten 40.000 af dette.album, der mest handlede om sex i Ølstykke, blev langet over disken, og.radiostationerne var mildest talt ellevilde. Det hele gik så hurtigt, at.ibens snart slog revner. Efter en del smækken frem og tilbage med.dørene fandt ibens sig en ny bassist og hev en ekstra guitarist ind i.samme ombæring. Den følsomme drengetrio blev forvandlet til en.ikke mindre følsom kvartet, der ikke kun er tro mod det oprindelige.koncept, men fremstår som et orkester, som er kommet styrket ud af de.interne stridigheder..Maskulin er nemlig et ekstremt vitalt ibens, der vælter sig.hæmningsløst i udtjente rockklichéer, som pludselig rasler.ud af skabene med en raket i røven. ibens blæser i den grad til.angreb på den finere rockmusik med en befriende og direkte glamrock, der.går rent hjem med sine ustyrlige, iørefaldende sange. Som på.debuten er det Nikolaj Foss, der har produceret. Hans enkle og staccatoagtige.produktion passer som fod i hose til ibens' små sugende sange, hvor de.fræsende guitarer blot hvirvler liv i de genopstande klichéer..Maskulin er vitterlig rock udsat for schlagereffekten, hvor Carsten.Lykkes spæde vokal fremynker de underdrejede sange, som.selvfølgelig handler om genvordighederne i det ualmindeligt almindelige.parforhold, der altid grænser op til kedsomhed. .ibens leger fortryllende på Maskulin, der indeholder en stribe.potentielle hits, man fristes til at sige alle 12 sange. ibens er måske.ikke vokset i højde, men det er de bestemt i drøjde. Det er.stadig drengerøvene for åben skærm, og de danske.radiostationer kan forvente et frontalt hitangreb i den kommende tid. Det.skrøbelige ibens-koncept holder vand endnu en omgang.