Østkyst Hustlers
Så Hold Dog Kæft

Østkyst Hustlers: Så Hold Dog Kæft

CD / Sony BMG
Udgivelse D. 23.10.1998
Jan Opstrup Poulsen

Nikolaj Peyk, Bossy Bo og Jazzy H lagde Danmark for deres fødder med Verdens Længste Rap, der til dags dato er den mest originale rapudgivelse herhjemme. Albummet satte i den grad liv i den danske rapscene, og resten er sød historie i ethvert pladeselskabs ører. Historien om de to hustleres plattur til det mørke Jylland er nu børnelærdom for alle rimelskere. Med opfølgeren Fuld Af.Løgn cementerede Østkyst Hustlers deres position som det førende og modne rapband, der kunne rime på andet end stiv pik. Det har i høj grad været rimsmeden Nikolaj Peyk, som har tegnet gruppen med sine bidende satirer af det smarte liv i det københavnske.jetset-miljø og den almindelige kiksede drengerøv. På Så Hold Dog Kæft er alt ved det gamle. Sangene handler stadig om livet set fra det lokale møntvaskeri og gennem de kendtes solbriller. Det er kort sagt hverdagsprosa på højt niveau, hvor Bossy Bo og Jazzy H. i bedste overlegne stil iklæder stereotyperne kød og blod. Dog kører de en kende for meget videre i den gamle rille, når det drejer sig om trioens egne selvudleveringer, flashbacks.til en svunden ungdomstid og de obligatoriske opstød over de kendte, der elsker at lege kendte. Musikalsk var Østkyst Hustlers bundet meget op på tung bluesrock.på Fuld Af Løgn og måtte se sig klart distanceret af de unge opkomlinge. Så Hold Dog Kæft kommer langt længere ud i de musikalske kroge, og flere gange har de valgt en forrygende funky tone, der giver sangene den helt rigtige polish. Men udgangspunktet er stadig bluesrock med blæs på, og som den danske raps storebror holder de sig på skridsikker grund i deres direkte henvendelse til et publikum, der ikke kun skal findes inden for egne rækker.