R.L. Burnside
Come On In

R.L. Burnside: Come On In

Album / Fat Possum / MNW
Udgivelse D. 23.06.1999
Peter Widmer

R. L. Burnside har indspillet i cirka 40 år. Men først for et par.år siden fik den over 70 år unge guitarist, sanger, komponist og.improvisationsmester noget af et gennembrud hos et hvidt, rockorienteret.publikum. Dette skete, da The Jon Spencer Blues Explosion og R. L. Burnside,.der forstår at gøre det monotone varieret, indspillede den.skramlende beskidte cd, An Ass Pocket Of Whiskey, der blev fulgt op af.Mr. Wizard. Nu foreligger så et Jon Spencer-løst R. L.Burnside-album. Men R. L. har ikke fået mindre krudt i røven eller.glimt i øjet af dén grund. Tværtimod! Bortset fra ét.nummer er albummet produceret af Tom Rothrock, der også har samarbejdet.med for eksempel Foo Fighters og Beck, og dét er der kommet et friskt,.flosset og helt kontemporært lydbillede ud af. Her er der loops, samples.og andet godt, så det forslår. Og det tjener til Burnsides.ære, at han stadig har lyst til at eksperimentere og udvide blues-idiomet.med en ny og frisk drejning. Her bygges bro mellem hip hop-generationen og den.Mississippi bluestradition, R. L. Burnside er rundet af. Stærkest.står umiddelbart de intenst pågående up-to-date-numre Let.My Baby Ride, Don't Stop Honey - hvor Burnsides barnebarn og.trommeslager Cedric Burnside er i centrum - og It's Bad You Know. Men.også den mere traditionelle Just Like A Woman påkalder sig.opmærksomhed. Og så er det rart at høre Burnsides faste.makker gennem over 20 år, den formidable hvide slide guitarist Kenny.Brown, der medvirker på 5 skæringer. Men det er svært at.fremhæve enkeltnumre frem for andre, for hele denne herlige cd oser af.spille- og legeglæde. R. L. Burnside har med Come On In lavet et.visionært og vellykket 'skallesmækker-blues'-album, der bør.få stor udbredelse.