The Minds of 99
Infinity Action

På rejse uden kompas. Men fortsat i bevægelse.

Album / No3
Udgivelse D. 07.01.2022
Jan Opstrup Poulsen

Nogle gange vokser træerne faktisk ind i himlen, og andre gange vokser det hele os over hovedet. Hos The Minds of 99 vokser det hele efter tre succesfulde album og sensommerens helt store koncertkulmination i Parken foran 50.000 fans. Måske er det derfor, at de lige minder sig selv om dette på indledningssangen "Det vokser", der åbner for en ny rejse, hvis vi altså tør.

Og hvad er det så lige, der vokser hos Danmarks største band? Det gør angsten for at gentage sig selv oven på den monumentale Solkongen, og det gør ærgerrigheden efter stadig at være skarpe, vedkommende og de største. Og The Minds of 99 har masser på hjerte og en voldsom iver efter at bevise egne kvaliteter.

Forventningens pres har de håndteret ved at lade tilfældigheder komme til fadet ved ikke at planlægge det store fjerde album ned i detaljerne. De har de sidste to år løbende ladet seks sange slippe ud og har nu fyldt op til et helt album. Og det høres på Infinity Action, at sangene står mere uafhængige af hinanden. Variationen er stor fra den fløjteglade "Emil" til det store brus i "Under din sne" og to engelsksprogede sange.

The Minds of 99 har lavet, hvad man kan kalde et ujævnt album, der stikker af i flere retninger, men dog hele tiden fanges ind af Niels Brandt og co. Kontrollen er intakt. Til gengæld indeholder albummet ingen "Ung kniv" eller "K før ærlighed". Der er ikke lagt nogen dæmper på følelserne, men partybussen er kørt i garagen, og der satses på de store opbyggelige sange, der rammer et klimaks, så ingen er i tvivl om, at det er The Minds of 99.

Melodierne er mere langstrakte, og refleksionens melankoli viser sit tydelige ansigt, hvor Niels Brandt prædiker identitet og personlig integritet. Han citerer Michael Strunge og opfordrer os til at hæve vores egen stemme. Og så bliver The Minds of 99 et meget kort øjeblik politisk kommenterende i "Folketing/Marketing", der rammer enkelt og præcist i sit budskab. De forsøger sig også på engelsk, hvor førstesinglen "1,2,3,4" står som et åbent spørgsmål om, hvorfor dette nu skal til. Her er de en meget lille fisk i verdens musikalske ocean.

Infinity Action byder altså på lidt af hvert og har sine store og stærke sange, som albummets hovedsang ”Under din sne”, der rummer alt det gode fra The Minds of 99, og hvor de holder kærlighedens fane højt, når den er mest truet. En sang, der i melodi også er de rene kærtegn. Og der bygges flot videre på følelsen i ”Krop som en sten”, der leger melodisk trampolin. Og ingen fans er næppe blevet skuffede over den tidligere udsendte ”En stemme”, der spiller med svulmende muskler og en udtalt patos, som er essensen af The Minds of 99, og den fælles ekstase indfinder sig helt som forventet.

Med Infinity Action har The Minds of 99 nok sluppet tøjlerne, men er ganske genkendelige og lyder uovervindelige. En stærkere meloditone klæder bandet, der også synes at bevæge sig mod nye musikalske horisonter uden helt at kunne aflæse kompasset. Men de er i høj grad i live og i bevægelse.