Suede: Store Vega, 10. oktober

Suede, Store Vega, 10. oktober

Suede: Store Vega, 10. oktober

Anmeldt af André Devantier | GAFFA

Rigtig flotte biceps. Velskulptureret overkrop. Knapt så mange hoftevrid og dekadente løse håndled. At Suede-forsanger Brett Anderson er blevet genfødt med arkitekttegnet torso, der må have kostet mange timer opspændt i diverse fitness-maskiner, kunne publikum ved selvsyn konstatere, da Suede torsdag aften gav den første af i alt tre udsolgte koncerter i Store Vega i København.

I det nye årtusinde er Suede blevet sundere. Publikum er sundere. Vi er alle sammen blevet sundere. Og især er Brett Anderson blevet sundere. Man kan næsten se det for sig: Hvordan han i smuk overensstemmelse med titlen på det nye album "A New Morning" - ikke langt op ad eftermiddagen, men tidligt om morgenen - springer ud af sengen og kaster sig over - ikke en bane kokain, men en friskpresset gulerodsjuice. For dernæst at jogge en tur i den skønne natur...

Suede har forelsket sig i det danske publikum. Og forelskelsen er gengældt. Allerede fra starten af koncerten har Brett Anderson med programerklæringen fra det nye album, singlen "Positivity", publikum i sin hule hånd. Der skal ikke mange sammenklapninger af de nye svumlende overarme til, før en stopfyldt sal er med på den, og også løfter hænderne over hovedet og klapper i takt. Og da Brett som sætlistens fjerde sang leger med sin fortid ved at erklære: "We are trash, you and me..." føler et glædestrålende publikum sig også som det rene trash i de næste 5 minutter. Der hoppes op og ned, så man frygter, om nu også det gamle gulv i Vega kan bære al den begejstring.

En time og tre kvarter senere har vi fået de fleste af singlehittene fra gruppens 10-årige karriere. Brett er den totaltændte, professionelle entertainer fra starten, mens resten af bandet først i løbet af sidste halvdel begynder at spille friere og mere medlevende. Den nye keyboardspiller Alex Lee er måske ikke så billedskøn som forgængeren Neil Codling. Leadguitaristen Richard Oakes ligner stadig en 17-årig dreng, men udfylder sin rolle som leverandør af varme, sprøde støjtæpper upåklageligt.

Undertegnede savnede at kunne kaste sig yderligere ned i sølet ved at skråle med på "We Are The Pigs", men ellers er det svært at sætte fingeren på noget. 90'ernes hulkindede, hoftevridende, speed- og coke-hærgede udgave af Brett Anderson var klart mere troværdig, når det gælder om at fremføre de gamle sange om skæve, desperate eksistenser. Men når manden nu er blevet 35 år, er det vel okay, at han sætter helbredet i første række. Som ekstra-nummer får vi Suedes første single "The Drowners" (‘92) og "Saturday Night" ('96) fra det supersælgende album "Coming Up". Det noget svagere forrige album "Head Music" ('99) var klogeligt blevet nedprioriteret til fordel for numre fra det nye "A New Morning". Mætte, sunde og tilfredse kunne publikum bevæge sig hjem fra en stor aften i Vega.