P.J. Harvey
Is This Desire?

P.J. Harvey: Is This Desire?

Album / Universal
Udgivelse D. 23.06.1999
Finn P. Madsen

Der har altid været noget djævelsk forførende over den engelske sangskriver og sangerinde P J Harvey, selvom hun til tider på sine tre første albums havde hang til at kamme over i det komplet hysteriske med en stemme, der lød som en skærebrænder på afveje. Det er nu tre år siden, at Harvey sidst øste ud af sine dæmoniske safter. Det var på den ypperlige To Bring You My Love; her mødtes en Mississippi-delta blues og nogle kælne rockskitser på en meget personlig måde. Albummet gav hende da også prisen i Rolling Stone som den bedste kvindelige artist og i Spin for årets album. Tro nu ikke, at det har fået Harvey til at gå på kompromis musikalsk eller tekstmæssigt på Is.This Desire?, tværtimod lyder hun mere farlig og forførende end nogensinde før. De skæbne sange der her lægges for dagen, burde få enhver durkdreven eksistens til at ryste i bukserne, hvis Harvey skulle skære hans vej, en ting er sikkert, djævelen har krydset hendes. Med Flood bag producer knapperne, er det lykkedes at få enhver lille dristig detalje ned i rillerne, hvor det minimalistiske fremstår som skarptslebne syle, der borer pikant og vellysten. Det gennemgående tema på albummet er saftigt dryppende kvindehistorier på godt og ondt, hvor smerte og drift mødes i nogle skæbne bestemte temaer. På den hypnotisk drivende Angelene om den angrende syndighed, lyder det 'Dear God life ain´t kind / people gettin´ born and die / but I heard there´s joy untold', mens den blues betonede The Wind med thriller-agtig strygerunderlægning med ordene 'She once was a lady, pleasure an hore', driver af svedig utroskab. Med et ildevarslende piano kun støttet af fjernt trommende taktslag på Catherine trækker skyerne sig mørk sammen, mens den sørgmodige The River med flygel tema, vidtstrakte guitar collager og blæseinstrumenter skaber farven blå, så al håb om genforening i det forliste forhold er ude. P J Harvey har med Is This Desire? leveret et udspil fuld af sanselighed, hvor de små skæbne bestemte sange oser af en kødelig lyst, så safterne driver,.på spørgsmålet om dette er er begær, kan der kun svares ja, men det er også ægte kærlighed leveret af en af rockscenens mest personlige kvindelige sangskrivere.