Eels
Electro-Shock Blues

Eels: Electro-Shock Blues

Album / Dreamworks / Universal
Udgivelse D. 23.06.1999
Finn P. Madsen

Døden går hvileløst rundt med sin kløvende le.på trioen Eels andet udspil Electro-Shock Blues, så selv.ikke ligstanken kan holdes fra døren, derfor kommer det som en.kæmpe overraskelse, at der kan nynnes med på en stor del af de i.alt 16 numre, der alle sammen handler om cancer, døden og den sidste.jordefærd. I forhold til debuten den glimrende Beutiful Freak, er.det et meget mere intimt og nedtonet udspil, hvor flere af sangene ved.genhør udvikler sig til små hymner, der åbner op på.smukkeste vis, trods de ømtålige emner. Men for sanger,.sangskriver og guitarist E er pointen at erkende og se sandheden i.øjnene, når skæbnen banker på ens dør, og han.må vide det hvis nogen. For inden for de sidste par år har han.mistet en søster, mor og adskillige venner, der er døde ved enten.selvmord eller af cancer, han er skæbnesvangert den sidste overlevende.fra sin slægtning. I stedet for selvmedlidenhed, selv om det ved.første gennemlytning kan lyde sådan, har han valgt at spille med.åbne kort og lade sine små alfe-agtige sange fortælle det,.som det er på en forunderlig måde. Allerede på.åbningsnummeret Elizabeth On The Bathroom Floor lægges den.grundstemning, som skal følge en resten af albummet, her er den.døendes elendighed udpenslet 'My name is Elizabeth my life is piss and.shit'. Bedre bliver det ikke på den funky´e Going To Your.Funeral i slow tempo, endnu mere bizart føles det med den.rundtossede road blues komet Cancer For The Cure, så flaget.går på helt i stedet for halvt. Den lounge jazzede Hospital.Food befinder sig på samme skramlede losseplads som Beck, mens E.på den smukke akustiske Dead Of Winther akkompagneret af Lisa.Germano på violin og et forløsende englekor spekulerer 'Well I.was thinking how it is to feel the little light....So I now you´re going.pretty soon / radiation all through got you done' har erkendt at det sidste.farvel nærmer sig med et lys for enden. Forløsningen til gå.videre kommer til sidst på P.S. You Rock My World, hvor solen.endelig for lov til at skinne med ordene 'Maybe it´s time to live'. Med.Electro-Shock Blues begiver Eels sig med en minimale legetøjs.instrumentering og nogle melodier fyldte med tårevædet melankoli.ind på et tema, der normalt ikke er nemt at håndtere, men i stedet.for at skræmme for bandet vendt det hele 140 grader til forundringens.fordel.