To My Green Lands
Walk Slowly June

Dansk alternativ rocks bedst bevarede hemmelighed har haft vokseværk

Album / Eget label
Udgivelse D. 01.11.2021
Finn P. Madsen

På den ene side er der hamsterhjulet med familie-gerningerne, det at være småbarnsfar og alle de pligter, som følger. På den anden side er der drømmen om at være musiker og at lykkes med sin musik. Samtidigt med at dæmonerne skal tæmmes. Det er er noget, som den københavnske musiker Jimmie Nolsøe, der er dynamoen og sangskriveren bag trioen To My Green Lands kan nikke genkendende til. Med livets gøremål og de afventende drømme blev det tredje udspil Walk Slowly June mere end tre år forsinket. Men ventetiden har været det hele værd.

De mange udskydelser og planerne, der løb løbsk har på ingen måde hæmmet trioens musikalske indlevelse eller gnist. Walk Slowly June er et album, hvor den musikalske nerve høres helt ned i rillerne. Et fortræffeligt sprængbræt, når drømmen om at være rockmusiker skal indfries.

Den mørke ”Heratic” forfører med sin bølgende understrøm af melankoli, hvor Jimmie Nolsøe med sin dybe baryton messer ”So are you with me/It’s not divine/It’s just the family we could be”, mens bandet på ”A Distant Wonder” fører os ned ad nogle spøgelsesagtige korridorer og med en dommedagstone fastslår: ”Darkness will show/We’re the wonder of a distant God/A ceaseless plan/No just for man”.

I forholdt til debuten How To Restore Memories og den efterfølgende ep Thanatos har To My Green Lands givet deres sange mere krop, og ifølge gruppen selv har man prøvet at lade guitarerne gøre arbejdet som et slags dogme og derefter fylde resten af instrumenterne ind over. En formel, der bærer frugt, som på den guitarflossede ”I Saved Youth”, mens den storladne ”Hunting Somthing Late Night” med sit tungsind og Jimmie Nolsøes mareridtsagtige vokal skaber den perfekte stemning, når der skal være højt til loftet.

Efter flere års tilløb har dansk rocks mest velbevarede hemmelighed haft vokseværk. To My Green Lands har med Walk Slowly June begået et yderst personligt udspil, hvor de trækker på det bedste fra den alternative rockscene, og hvor Jimmie Nolsøe som sangskriver får vist, at han har sans for skabe små skæve og dybsindige overraskelser. Alle trådene og de indre dæmoner samles til sidst og lukker med den smukke ”Beyond”, der med sine signatur-trompetstrofer går i spænd med sangens forløsende statement: ”I’m building you a world to see/And you flow in my bloodline/It’s gotta be up to me/My son we will set you free”.